Einde van de wereld, leuk museum en regen

18 maart 2017 - Batemans Bay, Australië

Zaterdag 18 maart 2017

Gisteren niets kunnen plaatsen. Heb je wifi aan boord, maar krijg je toch geen verbinding, dus heb je het gevoel aan het einde van de wereld te zitten. Nou ja, wat scheelt het? Toch maar even terug naar gisteren. Een beetje bijtijds  opstaan. Het gebruikelijke ontbijt, busje klaar maken en aan de gang. Eerst van Mallacoota weer de 22 kilometer terug over de bergrug. Lekkere warm-up. Dan richting Genoa, de Princess Highway (A1) op. Via Timbilica en Kiah, naar Eden. Onze eerste stop voor vandaag. Het loopt tegen het middaguur en we hebben zin in koffie.

In dit plaatsje is ook het Killer Whale Museum. Een museum over de walvisvangst in de laat negentiende en begin twintigste eeuw. Volgens de legende hielpen Orka’s (killer whales) de walvisvaarders de walvissen vangen in de baai bij dit dorpje. In het museum wordt uitgelegd hoe de walvissen gevangen werden en aan wal werden gebracht om tot diverse producten verwerkt te worden. Van de walvissen ging niets verloren en werd 100 procent gebruikt. Vandaag de dag worden er geen walvissen meer gevangen, maar in het seizoen van de trek weten de walvissen nog wel de baai te vinden om te eten en tot rust te komen voordat ze verder trekken.

Het weer verandert. Was ook al voorspeld door de diverse weerstations. De temperatuur blijft prima, maar de kans op storm en (heel) veel regen neemt toe. Onderweg merken we dat de wind aantrekt. Soms voelen we ons met het busje net op zee. Flink heen en weer en ook behoorlijk tegensturen. De route is mooi. We komen aan in Merimbula. Op een camping net buiten de stad. Een mooi aangelegde camping, met heel ruime plaatsen. Vlak bij de oceaan. We horen de golven kapot lopen op de rotsen, maar hebben gelukkig geen last van de wind. Af en toe valt er een druppel, maar echt regen, nee daar is geen sprake van.

Vanavond maar eens een keertje de televisie aangezet. Ja, die hebben we ook aan boord. We zien de diverse nieuwsprogramma’s en zien dat het noordelijk van waar we nu zitten, echt heel slecht weer is. Stormachtig, heel veel neerslag, overstromingen en zelfs één dode als gevolg van dit weer. Waar we staan valt het allemaal erg mee. We kijken vervolgens naar een NRL-wedstrijd (National Rugby Leage). Iets andere regels dan we in Europa gewend zijn, maar wel super spannend. Daarna maar lekker gaan slapen.

Vanmorgen was de lucht weer volledig bewolkt. Diverse andere campeerders spraken hun zorgen uit over het weer voor vandaag. Wij maken ons niet druk. We gaan gewoon lekker aan de gang en zien het wel. We hebben vandaag Batemans Bay als bestemming. Het weer onderweg moet heel slecht zijn, maar toch trekken we er ons niets van aan. We laten de Princess Highway even voor wat het is. We volgen een meer toeristische route, The Sapphire Costal Drive, Tourist Route 9. Het is jammer dat het vandaag echt wel regent, maar gelukkig niet al de tijd. Een heel mooie route waarbij we bedenken en kunnen inschatten dat het bij een lekker zonnetje, een erg mooie route is om te rijden. Dat is het met dit weer al, dus met zonnig weer zeer zeker nog mooier. Hier en daar passeren we een oude houten brug om een Creek (kreek) of River te passeren.

Voor een bak koffie stoppen we in Bermagui. Een leuk stadje dat door het slechte weer een beetje in het niet valt. We nemen koffie in een speciaalzaak. En ze weten daar echt wat koffie maken is. Heerlijke koffie, zoals koffie smaken moet. Tussen de druppels door lopen we snel weer terug naar de bus. Even de kaart bestuderen en de navigatie instellen. Volgend halte: Batemans Bay. We vervolgen de Sapphire Costal Drive. Nog steeds een mooie route. Hier en daar behoorlijk smal, weer een paar ouderwetse houten bruggen en dan sluiten we weer aan op de A1.

Na een klein uur komen we aan in Batemans Bay. De camping is nog even verderop. Dus eerst maar weer even een parkeerplaats zoeken. We moeten ook nog wat boodschappen doen. Eerst maar even iets eten voor de lunch. Chinees kiezen we weer, en weer eten we heel smakelijk voor een schappelijke prijs. Nog even wat boodschappen doen en dan naar de camping. Tussen de buien door schijnt de zon heerlijk. De temperatuur is gewoon goed. Zo rond de 23 a 24 graden.

Al snel hebben we onze plek op de camping gevonden. Alles aansluiten en installeren. Eigenlijk pas je je ook hier heel snel aan aan de Aussies. Aankomen, stroom aansluiten (dat is voor ons in Europa ook heel gewoon) en dan de vuilwaterslang en de schoonwaterslang aansluiten. Dat laatste lukt niet, maar de andere slang gebruiken we ook steeds meer. Hoeven we niet op zoek naar een afvaltank, of zoals ze het hier noemen een dumppoint. Dan ook maar gelijk het chemisch toilet even legen en verschonen. Dan ontstaan de problemen. De cassette wil niet loskomen uit de camper. Danny zet even aan en dan komt de cassette alsnog los. Alleen dan storten alle losse onderdelen in de bak. De bak waar alles in terecht komt. Danny zet zich over zijn bezwaren heen en gaat op zoek naar de onderdelen. Je wil niet dat er onderdelen verdwijnen in het dumppoint. Alle onderdelen worden teruggevonden, maar na het legen van de tank lukt het niet om de tank te herstellen. Het toilet kunnen we dus helaas niet meer gebruiken.

Tussen de buien door schijnt nog steeds de zon. Dan snel alles open zetten. Lekker doorluchten. We hebben ook een was gedraaid en niet alles kan in de droger. Dit hangt dus voorin in de camper te drogen. Of dit gaat lukken met dit weer, is maar de vraag. En wat doe je verder op een regenachtige zaterdagmiddag? Juist. Weer de televisie aan en alle beschikbare sport kijken. Al een belangrijke paardenrace (Golden Slipper) bekeken. Straks nog rugby, football en netball. Zo komen we de avond wel door.

En ja, het regent steeds weer. Maar de beloofde storm en 80 millimeter neerslag blijven gelukkig achterwege. We zullen ons vanavond wel vermaken en de nacht lekker doorkomen.

We houden tijdens al onze reizen allerlei lijsten bij. Spelletjes, gevangen vissen, gereden kilometers, gelezen boeken enzovoort. We willen er eentje aan toevoegen: dieren gezien in het wild. Hier het lijstje:
- diverse soorten kangoeroes en wallaby’s
- tientallen soorten vogels, waaronder pelikanen, kookaburra’s, ibissen, diverse soorten papagaaien en noem maar op
- zeeleeuwen

- kwallen

- leguaan

1. Carla poel:
    18 maart 2017
    Gek regen daar lijkt minder erg dan hier! Alhoewel we niet morgen mopperen de laatste dagen!

Xxx
  2. Henk Stoopendaal:
    18 maart 2017
    Nog veertien dagen jongens. Ben benieuwd hoe jullie er uit zien.
    Is Australie een open dierentuin zonder hokken of tralies?