Fiets, cultuur, senior en de padvindersdaad.

7 september 2023 - Triesen, Liechtenstein

Donderdag 7 september

Na het opstaan blijkt dat onze Duitse adviseuse niets heeft gelogen. Onze camping ontwaakt in de schaduw, maar aan de andere kant van het dal, zet de zon de bergtoppen al in de zon. Wat een fantastisch uitzicht. Na het gebruikelijke ontbijt en de koffie, pakken we de fietsen. Op naar Vaduz, de hoofdstad van Liechtenstein. Prima fietspaden, slecht 6 kilometer vanaf de camping. We parkeren de fietsen en gaan verder lopen. Wat een groot verschil met de afgelopen dagen. Geen hectiek, rust in de straten en op de terrassen. Je voelt je hier echt op je gemak zonder op te moeten letten op vervelende mensen en eventuele zakkenrollers.

We scoren ook hier een bak koffie. Ook hier en daar even een winkeltje binnenlopen. We scoren nog wat souvenirs, voor ons zelf en voor anderen. Danny weet ook zijn verzameling brandweerbeeldjes weer meer uit te breiden. We  lopen dan richting het oude stadsdeel. Volgens de informatie die we hebben opgehaald bij de plaatselijke VVV moet het daar adembenemend zijn. Na een steile klim en een beetje doorwandellen valt het eigenlijk wel een beetje tegen.

Dan maar weer het moderne centrum in. We zetten de afdaling in. Voorzichtig lopen, het is best wel een stijl pad. Lopen we ineens langs een heel mooie klassieke auto. Merk? geen idee. Het valt wel op dat deze auto staat opgeladen op een heel vreemd draagstel. Toch even kijken. Raken we in gesprek met iemand die betrokken is bij deze klassieker. Ze moeten hem vervoeren naar een hotel, naar de eerste etage. We krijgen niet helemaal mee waarom, maar hij legt wel uit waarom die stellage onder de auto staat en hoe zij met behulp van lieren e.d. de auto toch daar krijgen waar ze hem willen hebben: onderdeel te zijn van een avond met simracen. Uiteindelijk vertelt hij dat de auto eigendom is van een soort stichting / vereniging en de deze wagen een waarde heeft van 2,5 miljoen euro.

We zoeken een terrasje om wat te eten voor de lunch. Smaakt prima. Wel schrikken we hier een beetje van de prijzen. Maar als je dan weet dat het gemiddelde inkomen per hoofd van de bevolking hier meer is dan € 120.000 per jaar, kun je het ook wel weer een beetje plaatsen.

Toch een beetje cultuur opsnuiven. We bezoeken het Liechtensteins Landes Museum. Niet groot, maar geeft uiteindelijk wel en leuk beeld van de staat, de natuur en historie. Bij het aanmelden, de historische vraag aan Danny: mag ik vragen hoe oud u bent? Ja, toch al weer 60. Blijk je hier in Liechtenstein tot de senioren te behoren en krijg je vervolgens een behoorlijke korting op de entreeprijs. Kan dat in Nederland ook niet? In plaats van 65+.

We doen nog even een terrasje aan voor een glaasje en een ijsje en zoeken dan de fietsen weer op. Grady heeft bedacht om langs de andere oever van de Rijn, hier lokaal de Alpen Rhein genoemd, terug te fietsen. Prima idee. Via een oude (denken we) houten brug steken we de rijn over, tegelijkertijd de grens van Liechtenstein naar Zwitserland. Een stuk fietsen over de dijk totdat we bij de volgende, klassieke brug zijn. Terug naar der camping. Uiteindelijk blijken we ruim 20 kilometer gefietst te hebben vandaag, terwijl we dat toch echt niet gepland hadden. Het was zeer de moeite waard.

Beetje luieren, boekje lezen, glaasje, avondeten en dan weer plannen maken voor morgen. Maar eerst de camper, voor zover mogelijk, alvast reisklaar maken. Luifel indraaien. Tafel en stoelen in de garage en de fietsen weer achterop de drager. Wanneer we daar mee bezig zijn, komt er één terras lager een camper staan. Willen zich aansluiten op de elektriciteit. Gaat hen niet lukken. De benodigde verloopstekker, nodig hier in Liechtenstein / Zwitserland (3-polig) hebben zij niet. Dan is ook de receptie al gesloten, dus ook geen mogelijkheid er eentje te huren / lenen. Wat dan? Danny raakt in gesprek met hen. Wij hebben zoveel snoeren met verlopen bij ons, dat met een beetje puzzelen de “benedenburen” nu ook voorzien zijn van stroom. Padvindersdaad voldaan.

Dan nog een positief iets. Het is Grady vanmorgen vroeg gelukt om de achterstallige foto’s en filmpjes van de afgelopen week te plaatsen. Zijn jullie volgers weer helemaal bij.

Tot morgen.

1. Yvonne:
    8 september 2023
    Wat een prachtige auto! En de bergen in de zon is ook een geweldig plaatje. Geniet ervan.
  2. Ron:
    8 september 2023