De fiets maar weer eens gepakt.

22 mei 2014 - Konstanz, Duitsland

donderdag 22 mei 2014

Eerst lekker uitslapen na een dag van inspanningen. Daarna op het gemak het ontbijt naar binnen werken. Vandaag begint in de oude haven van de stad een manifestatie met oude (lees antieke) zeil- en motorboten. Daarnaast zal er een rally zijn van klassieke voertuigen. Na een zeer relaxte start, pakken we tegen elf uur de fietsen van het rek. Fietstassen mee. Toch iets vergeten gisteren met het boodschappen doen en vanavond willen we ook wat eten. Eén voordeel van het vele fietsen in de omgeving van gisteren is dat Danny gemakkelijk de route weet te vinden naar de stad. Gaan we direct naar de haven of lopen we toch eerst nog even gezellig door het pittoreske centrum van de stad? We kiezen voor het laatste.

Eerst even de fietsen ergens neerzetten, hoeven we die niet mee te slepen. We stekkeren lekker door het gezellige, en niet al te drukke centrum. Hier en daar even neuzen in een winkeltje. Gelukkig kan de beurs in de zak blijven. Het blijft bij kijken. Zo echt Hollands. Dan richting de oude haven. Weten we al snel te vinden. Er liggen op dat moment welgeteld 3 klassieke zeiljachten. Nu maar hopen dat er wat meer klassieke auto’s te zien zijn. Het zijn er meer. Totaal op dat moment wel acht. Valt dus eigenlijk wel een beetje tegen. Dan maar een broodje scoren. We zijn al bijna een week in Duitsland en nog steeds geen currywurst met brood op. Eén van onze tradities. Toch weten we te scoren vandaag, maar wel tegen een hoofdprijs. Vooruit dan maar. Tradities zijn er om gevolgd te worden. Daarna inderdaad nog een beetje boodschappen gedaan. Met name voor het eten vanavond.

Dan weer terug naar de haven. Vanaf drie uur worden de klassieke zeilschepen verwacht. Camera klaar maken, goed positie kiezen aan de monding van de haven en dan maar wachten. Gelukkig is het heerlijk weer, tegen de dertig graden. Alleen jammer dat wind bijna nihil is. De moderne wedstrijdzeilers zien we tobben om maar een beetje snelheid in de boten te krijgen. Op een van de boten besluit zelfs een bemanningslid om zwemmend de boot voor te duwen. Windstil dus. Toch hebben we een lekker plekje, maar na bijna twee uur wachten besluiten we toch om terug te gaan naar de camping. Klassieke zeilboten zullen toch echt op de motor binnen moeten komen. Diegene die we zien, komen allemaal op de motor binnen en dat levert geen mooie plaatjes op.

We volgen de fietsroutebordjes naar Meersburg, dat ligt wel aan de overkant van het meer, maar dan moeten we (denken we) langs de camping komen. Dit blijkt te kloppen en al vrij snel zitten we lekker onder de luifel uit te rusten, maar vooral uit te zweten. Het begint benauwd te worden. Ook loopt de lucht dicht. Als dat maar geen regen en onweer gaat geven. Eerst even lekker ontspannen. Boekje, glaasje, hapje. Toch neemt de wind toe en langzaamaan neemt de temperatuur af. Dan maar richting avondeten. De grill maar weer aan de gang. Door de wind duurt het even voor de plaat warm wordt, maar behulp van het grill-windscherm gaat het lukken. We hebben heerlijk gegeten. Dan de afwas. Voor de zekerheid (harde wind) ook de luifel maar ingedraaid en de stoelen en tafel maar opgeruimd. Nu nog even schrijven, dan misschien een spelletje (stand vertel ik later wel) en dan misschien bijtijds gaan slapen. Morgen weer een stukje rijden. Eerst terug rijden op de route, dan overvaren naar Meersburg en dan richting Lindau. Hopen dat daar een plaats is op de camping. Door te kiezen voor het overvaren voorkomen we dat we en vignet moeten aanschaffen voor Zwitserland en Oostenrijk. Hopen dat het weer (regen en onweer, wat gezien de luchten wel te verwachten is) vannacht een beetje mee gaat vallen.