Regen

23 mei 2014 - Lindau, Duitsland

vrijdag 23 mei 2014

Zoals voorspelt valt gedurende de hele nacht en het begin van de morgen de regen meer dan overvloedig. Zoals gisteren al geschreven willen we overvaren en niet door Zwitserland en Oostenrijk rijden. Nu nog even beslissen of we eerst ontbijten of dat ergens onderweg zullen doen. We kiezen voor het laatste. We weten inmiddels een groot winkelcentrum in Duitsland, langs de te rijden route, te zitten en daar zullen we wel wat gaan eten. Wel eerst nog even een bak koffie. In de stromende regen wordt de stroomkabel opgeruimd, het gas afgesloten en alles nog even gecontroleerd. Zitten de fietsen goed vast op het rek? Zijn alle luiken op slot en hebben we alles meegenomen? Dat blijkt gelukkig het geval te zijn. Dan snel afrekenen en richting veerboot. Soms denk je dat je allen bent, maar op de boot blijkt dat al snel niet het geval te zijn. Heel veel auto´s, motoren, bussen en campers kiezen er voor om de oversteek te wagen. Blijkbaar is er ook best wel veel behoefte aan, want iedere 12 minuten gaat er een boot. Na amper een kwartier varen rijden we in Meersburg alweer van boord. Gelukkig regent het bijna niet meer. Was ook de voorspelling. Droog in de loop van de ochtend en opklaringen aan het begin van de middag. Geen lange weg te gaan vandaag, slechts 42 kilometer richting Lindau. Onze volgende standplaats. Alleen jammer dat we over de eerste 30 kilometer bijna 2 uur doen. Komt door twee ongevallen. Bij de eerste, voor zover we kunnen zien, alleen maar blikschade, de tweede is uiteindelijk opgeruimd en dan kunnen we doorrijden. Tegen het middaguur rijden we uiteindelijk de camping op. We mogen uit de beschikbare plaatsen zelf kiezen. We vinden al snel een in onze ogen ideale plek. Lekker groot, waar we ook gemakkelijk kunnen inparkeren. Danny maakt alleen een foutje, de deur zit rechts en niet links, zoals in Australië. Dus hij zet de bus aan het verkeerde stuk van de plek. Even opnieuw neerzetten dan maar. Daarna lekker de plek ingericht en alsnog wat broodjes gegeten. Brunch, of was het eigenlijk al echt wel lunch?

Oorspronkelijk hadden we het plan om naar Lindau te fietsen, maar Grady voelt zich toch niet helemaal top. Een slechte nacht, in combinatie met de restanten van de bronchitis, nekken haar vanmiddag. Dan maar even naar bed. Danny pakt een leesboek en zijn puzzelboek. Eerst een paar puzzels en dan een uiterste poging om toch eindelijk zijn leesboek uit te lezen. Het lukt hem. Eén boek uitgelezen. Grady durft eigenlijk niet te zeggen dat ze er binnen acht dagen al twaalf heeft verslonden. Gelukkig staan ze allemaal op haar e-reader. Scheelt toch wel heel veel gewicht.

Grady is opgeknapt van haar twee uurtjes slapen. We zitten nog lekker onder de luifel. Gaan straks lekker ergens wat eten. Wat en waar hebben we nog niet besloten. Er zijn vier restaurants op nog geen 300 meter afstand, dus eerst maar weer eens familieberaad: waar gaan we eten.