Op de fiets en een gevallen vrouw.

18 september 2022 - Mérida, Spanje

zondag 18 september 2022

Gelukkig is het in de loop van de nacht nog een beetje afgekoeld. Kunnen we toch nog lekker slapen. Even voor tien uur staan de fietsen startklaar. Flesje water, camera, helmen (hier verplicht op e-bike buiten de gemeentegrenzen, en dat zitten we)ben dan gaan we op pad. Eerste twee kilometer langs de provinciale weg. Smalle fietsstrook. Ook nu valt het ons weer op dat de automobilisten erg voorzichtig zijn met de fietsers. Ruim passeren en eventueel wachten tot er meer dan voldoende ruimte is om ons voorbij te steken.

Volgens de opgegeven route rechtdoor tot en met de vijfde rotonde, dan rechtsaf en dan sta je midden in het centrum en kun je alle bezienswaardigheden gemakkelijk vinden. Dan gaat het wellicht mis. Op de derde rotonde is niet duidelijk wat met rechtdoor bedoeld wordt. We nemen blijkbaar de verkeerde afslag ( 1 van de 6 ), maar zien snel bordjes die de weg wijzen naar het centrum. Al snel vinden we een bureau van de Spaanse VVV. Even een betere kaart scoren dan dat we van de camping hebben meegekregen. Op weg naar de eerste bezienswaardigheid. Dat is opnieuw een prachtige Romeinse brug en een mooie kopie van het beeld van de stichters van Rome. Dan door naar een opgraving midden in de stad. Kunnen we de ingang echt helemaal niet vinden. Wat wel opvalt: het zijn restanten uit de Romeinse tijd, van keizer Augustus hier. Over de restanten is een modern flatgebouw gebouwd en de oude stenen zijn er onder gewoon behouden.

Beetje doorrijden en we maken op een groot plein, Plaza Espanya, een stop voor een bak koffie. We zien hier de citrusbomen staan. Dat blijft voor ons toch echt bijzonder. Grote rijpe sinaasappels voor het plukken langs de straat.

Dan weer op de fiets en op pad naar de tempel van Diana. Smal weggetje. Zit de stadsbus achter ons. Even doortrappen om plaats te maken. Proberen de stoep op te schieten. Danny ziet iets verderop een mogelijkheid. Grady wil eerder de stoep op, roept dat ook. Allen blijkt de stoeprand hoger te zijn dan verwacht. Grady valt. De gevallen vrouw dus. Buschauffeur is supersnel uitgestapt om te helpen. Ook de nodige omstanders bieden hulp aan. Gelukkig geen verwondingen, een beetje geschaafde knie, fiets nog heel, maar vooral de schrik. Na even wat water en bijkomen, gaan we wandelend verder.

We komen bij de tempel aan, midden in de winkelstraat. Wat bijzonder is, in de straten van het wandelgebied, staat op iedere hoek een vernevelaar aan. Daardoor is het hier heerlijk. We scoren rond 1 uur eerst een lekker broodje en lopen dan door.

Wanneer we verder gaan en lopen richting het museum, ziet Danny een souvenirwinkel waar hij naar binnen duikt. Uiteraard alles zo namaak als mogelijk, maar toch weet hij een (Grieks) vaasje te scoren met een afbeelding van een griffioen. Eindelijk weer eens een stukje “hardware” in plaats van foto’s. Hebben we nog wel plaats in ons Grieks hoekje thuis? Nog even geduld en weten we het.

We komen bij het museum en dat blijkt op zondag gratis. We besteden er een klein uur. En natuurlijk heeft Danny zijn speurtocht naar griffioenen weer gestart. En? Ja hoor weer 1 gescoord!

We laten de fietsen nog even staan in het rek, want aan de overkant is de grootste bezienswaardigheid: het amfitheater en het theater, zoals in veel landen vinden er nog volop optredens plaats: veel nationale helden, maar ook internationale.

De temperatuur is inmiddels tot ver boven de 30 graden opgelopen en we verplaatsen ons naar een heerlijk overdekt terras: een cervessa en naranja met veel ijs gaan er prima in!

Dan stappen we op de fietsen, even zoeken waar we de route terug weer kunnen oppakken. Dat lukt al snel. We stoppen nog even bij een van de aquaducten. Blijkt toch steeds weer indrukwekkend hoe deze waterleiding in de eerste eeuw een stad voorzag van water.

We rijden de klim naar de camping weer op en dalen dan rustig het terrein op. Extra voorzichtig om in het grind niet opnieuw een smakkerd te maken. Bij de camper is het warm maar er staat een aangenaam windje dat het prettig maakt om te lezen, na te kletsen over de dag en een korte siesta te houden.

Daarna nemen we een restje uit de vriezer dat ons nog prima smaakt. Tijd voor de foto’s en het blog. Oh nee eerst de plannen voor morgen. We gaan de grens over en zoeken een mooie camping in Portugal uit!

1. Anja Verbrugge:
    18 september 2022
    O Jetje nou gelukkig is het goed afgelopen
  2. Frank:
    18 september 2022
    Sterkte Grady, hopelijk hou je geen letsel over van deze ter aarde storting.
  3. Erik de Vries:
    19 september 2022
    Gelukkig geen ernstige verwondingen en/of schade. Zit je in het buitenland, maar zeker op vakantie, niet op te wachten. Wij herkennen wel het wachten en ruimte geven door andere weggebruikers vanuit de Dolomieten. Geeft toch een prettig gevoel 👍👍
  4. Corine:
    19 september 2022
    Toi toi. En ik weet uit ervaring..stoepjes zijn altijd hoger dan
    verwacht 😘☺️