Op de fiets en Jules Verne

8 september 2022 - Nantes, Frankrijk

donderdag 8 september

Na een klein beetje uitslapen hebben we het plan om op de fiets richting de stad te gaan. Helaas regent het regelmatig dus wachten we de buien een beetje af. Rond een uur of tien pakken we toch de fietsen van de drager. Voor de zekerheid trekken we de regenjassen aan. Blijkt geen verkeerde keuze. Nog geen vijf minuten onderweg, krijgen we een enorme regenbui over ons heen. Maar zoals eerder geschreven zijn we niet van suiker en we gaan via echte fietsroute, verder naar het centrum van Nantes. We willen beginnen met een bezoek aan de kathedraal. We hebben de fietsen aan een mooie standaard vastgezet en gaan op zoek naar de ingang. Dat blijkt voor niets: door een brand in 2020 kunnen we niet naar binnen vanwege de kans op loodvergiftiging. Dan maar gauw de fietsen weer opzoeken. Al snel besluiten we verder te fietsen naar het voormalige marine terrein. Een voormalige scheepswerf. Hier gebeuren heel veel spectaculaire dingen, hebben we gelezen. Er loopt op zijn tijd een mega grote olifant rond. Heel spectaculair. Daarnaast zijn er diverse zogenaamde kunstwerken te bewonderen. Het is maar wat je denkt over kunst, mechanica en amusement.

We besluiten om het museum in te gaan. Geen verkeerde keuze blijkt al snel. Veel van de bewegende structuren zijn gebaseerd op de verhalen van Jules Verne. Grandioos om te zien hoe een supergrote spin zich beweegt, hoe een rups vooruit kruipt en nog veel meer. Het museum is meer dan een bezoek waard wanneer je in de buurt bent. Nee, dit is geen reclame, maar vooral een tip aan reislustigen die weer eens iets anders zoeken.

Na op het terrein de lunch te hebben genoten fietsen we kris kras door de stad. We nemen nog een kijkje dichtbij de koekjesfabriek die nu een artistiek centrum is. En rijden dan door naar de stadstuin. Ook die is gevuld met kunst, waaronder een tuinbank, die zo groot is dat je er onderdoor kunt lopen.

Met een beetje geluk vinden we vlug de juiste route weer terug naar de camping. Eerst even bijkomen en dan avondeten. Soepje met daarbij een stukje stokbrood en dan plannen maken voor de volgende bestemming. Dit gaat La Rochelle worden. Morgen ook nog binnendoor en dan overmorgen  mogelijk een grote afstand wegrijden over de grotere wegen. Voor straks slaap lekker en tot morgen.