Flexibiliteit, keuzestress of toch niet.

28 augustus 2023 - Bern, Zwitserland

maandag 28 augustus 2023

Gisterenavond besloten om na een rustig ontbijt richting Lugano (Italië) te rijden. Komen we langzaam, zonder al te veel kilometers per dag te moeten rijden, in de richting van Monza. Na weer een heerlijke nacht geslapen te hebben besluiten we toch om voor een aangepast programma te kiezen. Eerst een verfrissende douche, bakje koffie en thee, bestelde broodjes ophalen, even wat benodigde inkopen doen en dan onderweg te ontbijten.

Inmiddels bereiken ons via de diverse kanalen berichten dat de keuze voor Lugano niet zo’n slimme is. Zeer zwaar noodweer in de Alpen. Is het dan slim om die richting op te gaan? Overstromingen, modderstromen, sneeuw, hagel en noem maar op. We besluiten om de plannen aan te passen. Kaarten(boeken) op tafel. De socials stand by. Weerkaarten bekijken. Waar gaan we voor?

Op de zijkant van de camper zit een sticker met de tekst Just Go. En dat gaan we dus ook doen. Go your own way, geen stress. Route aanpassen. Via Basel trekken we naar Bern. Daar zien de weersvoorspellingen er nog het beste uit. Wel heel veel regen, maar geen echt noodweer. Na een beetje zoeken vindt Grady een aardige camping net buiten de stad. Even route zoeken. Al eerder geschreven, de camper heeft helaas geen navigatie. Onze eigen navigatiesystemen zijn elders. Gelukkig hadden er nog eentje thuis uit het stof kunnen halen. Jammer genoeg kunnen we daar de afmetingen van de camper niet in opvoeren. Wel de snelste route. En dat hebben we geweten. Eenmaal in Bern, met nog minder dan 3 kilometer te gaan naar de camping, worden we door super smalle straatjes gestuurd. Met de nodige stuurmanskunst van Danny en de hulp van Grady lukt het ons toch om heelhuids op de camping aan te komen.

We krijgen een aardige plek toegewezen. Mooi sanitair op de camping, nette campingkeuken en een goede Wifi-verbinding. Ook gratis OV binnen de stad. Dus na het wegzetten van de camper met de tram naar de stad. Wat een mooie stad, met heel veel historie. Jammer dat het nog steeds regent. Groot geluk, door een heel groot deel van het oude centrum kun je droog wandelen door de vele passages.

In korte tijd veel gezien van het oude centrum: parlementsgebouw met 2 griffioenen op het dak, de historische klok, de oude winkelstraat en het oude het raadhuis. Foto’s volgen.

Terug bij de camper eten we lekker zelfgemaakte uiensoep. Heerlijk. Dan weer de (route)kaarten op tafel. Ook alle weerberichten bekijken. Alternatieven zoeken voor de te volgen route. We hebben er drie gevonden. Welke we kiezen laten we afhangen van de weersberichten van morgen. Nu nog een beetje lezen, spelletje en dan slapen. Morgen weer verder.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tiny poel:
    28 augustus 2023
    Ik lees dat jullie een verstandige route hebben gekozen en nog een mooie stad bezocht slaap lekker voor morgen een goede reis
  2. Frank:
    28 augustus 2023
    Luifel in, dakluiken dicht voor het slapen gaan. Zal vast allemaal goed komen
  3. Yvonne:
    29 augustus 2023
    Mooie eerste dagen ondanks de aanpassingen onderweg. Hou het weer maar goed in de gaten!
    Heel veel plezier.
  4. Sandra:
    6 september 2023
    Heerlijk toch dat je je route naar het weer kan aanpassen 😀