Free Willy

23 september 2010 - Sydney, Australië

Donderdag 23 september

We hebben gisteravond lekker gegeten bij een Grieks restaurant, één of andere club, precies weten we het ook niet. Het eten was goed en de rekening nog beter. Ze vergaten gewoon de wijn op de rekening op te nemen. … Terug naar het hotel en lekker slapen. Morgen weer vroeg op.

En inderdaad, we zijn bijtijds opgestaan. Free Willy is het eerste waaraan we denken. Dit klopt niet, want ging over een orka, maar toch. We willen vandaag de walvisvaart gaan doen en moeten dus zorgen dat we voor half negen hebben ontbeten, pillen tegen zeeziekte hebben gehaald, naar de haven zijn gewandeld en tickets hebben gehaald. De boot die we in eerste instantie wilden boeken ligt er niet. Kantoor kunnen we niet vinden. Dan maar een andere organisatie. Even na 9 uur gaan we aan boord. Nog een paar andere mensen ophalen vanaf een andere opstapplaats. Achteraf blijkt het een cameraploeg van het IFAW te zijn. Wel eens wat van gezien op Discovery channel. Na een beetje navraag blijkt één van de dames een zeer bekende televisie persoonlijkheid te zijn. Wij hebben geen idee wie h et is. Het gaat om een niet onaantrekkelijke dame van Fox-tv, een Australische zender die promotionele activiteiten zal gaan verrichten voor het IFAW. Het IFAW doet ook iets voor de bescherming en tegen het uitsterven van de walvissen. In eerste instantie valt het ruwe water nog wel mee, maar ja, we varen dan ook lange tijd in de havenmond van Sydney. Dan na een klein half uur op open zee. Lekker stampen op de golven met een kruissnelheid van 22 nautische mijlen per uur. Volgens mij is dat iets meer dan 40 km per uur. Na ruim 2 uur varen en overleg tussen diverse andere schippers keren we terug naar de ingang van de haven. Eindelijk na al die tijd stampen op de golven, wel oplopend tot soms ruim 4 meter, zien we een zogenaamde blow out. Nu blijven volgen. We zien een aantal keer het walvisvrouwtje met haar jong boven komen. Het mooiste missen we. De sprong heel hoog uit het water, net even met z´n allen de verkeerde kant op staan kijken.  De verwachting is dat moeder en kind de havenmond zullen inzwemmen. Dit wordt verstoord door een vertrekkende bulkcarrier. Maar we kunnen zeggen dat we een walsvis hebben gezien. Nadat we langs het Operahouse varen, leggen we na ruim vier uur varen  weer aan bij de kade van vertrek. Snel opzoek naar een lunch. Aan de bar bestellen. Een willekeurig tafelnummer meenemen en binnen 10 minuten hebben we het eten op tafel staan. Smaakt goed na zo´n boottrip. Na lekker te hebben gegeten gaat Grady naar een hoogte van 240 op de Sydney tower. Iedereen die mij een beetje kent die weet dat ik mij aan dit soort hoogtes niet waag. Ik verken de omgeving wel een beetje, dure winkels waar wij eigenlijk niets te zoeken hebben. We hebben afgesproken op een plek in het Hyde Park. Vlakbij wordt een potje schaak gespeeld op een bord op de straat. Nu weet ik er wel iets van, maar soms gaan de zetten zo snel, dat ik het spel niet helemaal kan volgen. Nu een stukje met de monorail door de stad. Uitstappen Paddy´s Market. Van oorsprong een markt voor de Ieren die ooit in Australië aankwamen. Ieren hebben we niet gezien, alleen maar mensen van Aziatische afkomst. Van alles was er te koop, maar we hebben er niet aan toegegeven. Terug naar het hotel, even opfrissen en een oogje dicht doen. Daarna naar een restaurant verderop in de straat. Het heet Mallony´s en we denken dat het een Ierse sfeer zal hebben, misschien wel Schots, vooral gezien de naam. Mooi niet dus, en het systeem van bestellen en serveren is voor ons helemaal nieuw. Bestellen aan de bar, direct afrekenen, krijg je een soort zendertje mee. Wanneer het zendertje gaat trillen en oplichten is je eten klaar en kun je dat zelf ophalen aan de counter bij de keuken. Gelukkig smaakt het eten prima en daarna gaan lekker terug naar het hotel. Het inpakken een beetje voorbereiden voor morgen, de vlucht naar Perth. In de loop van de middag zullen we daar aankomen. We kijken uit naar de hereniging met onze familie. Zonet tijdens het roken van een sigaretje even staan kletsen met een Japanner. Hij was heel erg jaloers op ons. Hij mocht wel 5 dagen op vakantie. Wanneer hij langer wilde, dan moest hij ontslag nemen. Toch wel een luxe positie waarin wij verkeren vergeleken met die Japanner.

1. Corine:
    Hallo,

gaaf zo'n walvis in het wild. Leuke verslagen, kijk er naar uit. Wat is er vandaag weer gedaan en gezien. Goede vlucht naar Perth. en als het zonneschermbedrijf tegenkomt doe dan de groeten aan Leen van de Akker.

Groetjes de van der Welletjes.
  2. Henk en Lia:
    23 september 2010
    Moes heeft moeite om het allemaal op tijd te lezen.
    Maar dat geeft niet, ik zorg wel dat het toch gebeurd.
    Ik sta versteld van de dingen die op een dag gebeuren.
    Henk.
    Lieve jongens, Na 8 verslagen gelezen te hebben en met jullie mee genoten, denk ik dat we toch spoedig naar een uitgever moeten zoeken.
    Want het wordt vast een mooi en dik boek!
    Liefs Moes.
  3. frank:
    23 september 2010
    hoi, mooie verslagen en mooie foto's. Danny, bij het fotograferen van bekende australische tv verschijningen graag iets meer denken aan brandweerauto's. een beetje jammer die foto van achteren. maar goed. ik zie wel dat jullie bijzonder veel genieten.
    dus lekker zo door gaan.