Hop on, Hop off

22 september 2010 - Sydney, Australië

Woensdag 22 september

Weer allebei een heerlijke nacht geslapen. Voor de zekerheid hadden we wel de wekker gezet, we wilden op tijd opstaan om alles te kunnen zien wat we wilden zien.  Mijn jongste broer had daar ook aan gedacht. Was waarschijnlijk bang dat wij ons zouden verslapen. Om half 2 ´s nachts, bij jullie half 6, net voor het eten. Stuurt hij een sms dat ze een nieuwe auto hebben gekocht.......even vergeten dat wij 8 verder in de tijd zitten.  Na weer ingeslapen te zijn, gaat om half 8 de wekker. Snel douchen, rugzak inpakken en op pad. Vandaag met de zogenaamde hop on, hop off bus. 2 routes met totaal 42 haltes. Het systeem kennen we al vanuit Barcelona en New York en is uitstekend te doen, vooral wanneer je weet wat je wilt zien  en waar je wilt uitstappen. Onze eerste stop is bij de vismarkt. Even zoeken en we hebben het gevonden. De eerste verrassing is direct al te zien, twee pelikanen lopen op hun gemak over het parkeerterrein. Wordt in Nederland er alles aan gedaan om de pelikanen in de dierentuinen en vogelparken te houden, hier lopen ze gewoon de viswinkel binnen om te kijken of er nog afgevallen vissen zijn. In de hallen zijn ook enkele viswinkels gevestigd. Schitterend om te zien zoals alles in de vitrines klaar ligt. Even rondkijken naar de vissoorten, krab, kreeft, inktvis en nog veel meer wat we niet bij naam niet kennen of eerder gezien hebben en dan weer terug naar de bus. Volgende stop is The Rocks. Dit is het havengebied waar heel vroeger de schepen met de immigranten aankwamen. Mooie oude gebouwen die nu allemaal in gebruik zijn als atelier, restaurant of kroeg. De terminal is wel vernieuwd naar huidige tijden. Alleen de cruiseliners die onder de brug doorkunnen leggen hier nog aan. De omgeving heeft een beetje van de sfeer van de Wilhelminakade en entrepothaven in Rotterdam. In een pub even een glaasje fris gehaald. Weer op de bus gestapt, op weg naar Kings Cross. Een wijk waar vooral het entertainment, en dan met name het nachtelijke entertainment, plaatsvindt. Aan de buitenkant moet een zeer oud gebouw zijn dat het bezichtigen meer dan waard is. Wanneer we het hebben gevonden, blijkt het alleen op vrijdagen en in de weekenden open te zijn. Nog even in de diverse boekjes kijken. Staat het toch echt wel in maar we hebben gewoon niet gezien.  Even verderop zie we een bord staan, Maddy´s voor lunch. Blijkt het een restaurant te zijn met een Duits – Oostenrijkse kaart te zijn. Ook de aankleding van het zaakje blijkt behoorlijk Beiers te zijn. De kaart laat zich raden. Ook samengesteld in het Duits. Zal ik dan toch voor Nederlandse kroketten gaan (die staan op de lunchkaart) of toch wat anders. Het wordt een Wienerschnitzel. Smaakt nog goed ook. De serveerster probeert een paar woordjes Duits te spreken en natuurlijk kan ik het niet laten daarop te reageren. Weer in de bus naar het beginpunt van de route. Daar aangekomen willen we overstappen op de tweede rit, nu naar Bondi beach. Nee, ga maar naar halte 14, dan kunt u om 4 uur daar overstappen. Doen we. Het houdt wel in dat we nu op de bus moeten blijven en er bij Bondi niet uitgaan, we kunnen anders niet terugkomen naar het hotel. Maar ja, we hebben het beroemde strand nu wel gezien. Onderweg schitterende uitzichten over de diverse baaien, maar vooral over de skyline van Sydney. Nu maar hopen dat de foto´s ook een beetje zijn gelukt.  Een rijdende bus is een ideale plek voor het maken van foto´s. Na bijna 10 uur onderweg te zijn geweest, eerst maar weer eens terug naar het hotel, opfrissen en dan wat eten.

1. Marleen:
    23 september 2010
    He vakantiegangers....... ff een beichtje. Wat een heerlijk reis en zoals altijd is mijn broer Kets zeer wel bespraakt.... hartstikke leuk om te lezen, net een boek. Groetjes en een dikke X voor jullie allebei
  2. Henk en Lia:
    23 september 2010
    Jee, jullie zullen op deze manier, 10 uur uit, wel zo'n beetje de belangrijkste plekken gezien hebben. Maar het is natuurlijk heel anders dan in ons kikkerlandje.
    Geniet er maar van. Henk.