Laatste dag Bodensee

24 mei 2014 - Lindau, Duitsland

zaterdag 24 mei 2014

Gisterenavond hebben we uiteindelijk gekozen voor het restaurant op de camping. We hadden geen zin om iets meer te lopen. Lekker slippertjes aan en na 25 meter al de bestemming bereiken, prima idee. Blijkt de chef hier in Duitsland een bekende TV-persoonlijkheid te zijn, en dan vooral op het gebied van grillen. Vandaag was er ook een TV-ploeg aanwezig om opnamen te maken voor de TV. Op een gegeven moment geeft de chef ook uitleg wat het verschil is tussen de (hobby) BBQ en grillen. Dat zit hem volgens hem vooral in tijd en temperatuur. Klets maar lekker, ik ben trots op mijn manier van BBQ/grillen. Waarschijnlijk heeft hij wel een beetje gelijk, want alle gasten zijn dol enthousiast over zijn producten. Wij kiezen voor een gerecht van de kaart en niet voor de grill. We eten heerlijk, nee, overheerlijk. Oké, je betaalt een behoorlijke prijs, maar volgens ons is het ook wel waard. Na het eten nog even een spelletje Skipbo en dan naar bed. De tussenstand, 9-3, ja, Danny heeft zowaar drie spellen op rij gewonnen. De achterstand is er nog wel, maar na 9 potten op rij verloren te hebben geeft het ook wel een goed gevoel er 3 op rij te winnen.

Na eerst lekker geprobeerd te hebben uit te slapen is het wel lekker om op het gemak op te staan. Het weer laat ons een beetje in de steek. De voorspellingen zijn meer dan goed, maar daar is in de morgen nog niets van te merken. Zwaar bewolkt en het dreigt zelfs te gaan regen, inclusief een fikse onweersbui. Zo ziet de lucht er in ieder geval uit. We hebben het plan de fiets te pakken naar het eiland Lindau, de oude stad, niet het moderne centrum. Dat stellen we maar even uit. We hebben geen zin om het risico te lopen midden in een onweersbui op de fiets te zitten. In de loop van de ochtend klaart het weer toch een beetje op. Voor de zekerheid nemen we de regenjassen mee, bestijgen we de stalen rossen en rijden richting Lindau. De route staat perfect aangegeven op de borden en een kleine 20 minuten later kunnen we de fietsen stallen, daar waar het hoort. We slenteren heerlijk over het eiland en zien heel veel leuke straten met heerlijke winkels waar we ook af en toe naar binnen lopen. Gelukkig kunnen we aan een aantal tradities weer invulling geven. ’s Zomers iets kopen voor in de kerstboom. Is ooit begonnen, lang geleden toen we voor de eerste keer samen in Bremen waren. Sinds die tijd kopen we elke vakantie iets voor in de kerstboom. Danny weet ook zijn verzameling uit te breiden. Hij vind een leuke brandweerauto met allemaal muizen daarop, inclusief muziekdoos. Die kan hij niet laten staan. Dan op zoek naar een lekker bak koffie. Die vinden we al snel bij de Italiaan. Hieraan geen gebrek. Om de drie winkels zit wel een Italiaans ijscafe, die ook koffie schenken, en vooral verkopen. We zitten heerlijk in het zonnetje. Verderop speelt de jeugdharmonie op een speciaal podium heerlijke deuntjes.

Na de koffie lopen we het eiland weer af, richting de fietsen. Dan besluiten we toch om een rondvaart over een deel van het meer te maken. Binnen het kwartier vertrekt de boot. Achteraf gezien, geen enkele spijt van de rondvaart. Oké, je voelt je een echte toerist, maar het was ook wel echt genieten. Anderhalf uur lekker rondkijken en genieten. Zo hebben we toch ook nog Oostenrijk en een klein stukje Zwitserland gezien. In Oostenrijk zijn we ook langs het openluchttheater van Bregenz gevaren. Danny is daar ooit, lang geleden, al eens in de buurt op vakantie geweest. Volgens hem wel 28 jaar geleden. Destijds werd in dat theater, gelegen in het water, Nabucco gespeeld, en kan hij het stuk van het slavenkoor heel erg waarderen. Toen, ging hij speciaal daarvoor iedere avond van de camping naar het nabijgelegen park om dit stuk te horen.

Na goed anderhalf uur varen we weer richting de aanlegsteiger bij Lindau. Het was een heerlijke tocht. We zoeken de fiets weer op en rijden richting de camping. En dan weer de dagelijkse problematiek: wat eten we vanavond? Gaan we zelf aan de slag, gaan we ergens wat eten of halen we wat? Het wordt het laatste. Pizza. Smaakt prima en lekker gemakkelijk. Daarna nog even lekker in de zon liggen en een beetje lezen.

Wat we bijna vergeten: er is op de camping een heuse strandbar. Deze ligt op een kleine pier in de Bodensee. Vanaf hier moet je een schitterend uitzicht hebben over de zonsondergang, met op de achtergrond het eiland van Lindau. Camera mee, en dan een plekje zoek. Dat we niet de enigen zijn blijkt al snel. Het is zelfs zoeken naar een vrij plekje. Even tellen. Er zitten meer dan 80 mensen met hetzelfde idee, een mooie zonsondergang. Dan maar proberen een gunstige plek te zoeken om nog een beetje aardige foto’s te schieten. Dat lukt uiteindelijk prima. Dan terug naar de bus. Schrijven,  lezen en snurken. Morgen een lange dag. Een kleine 470 kilometer voor de wielen. Het doel: de camping in Limburg aan de Lahn. Hebben we mooie herinneringen liggen, en die willen we weer beleven. Dus: morgen bijtijds opstaan, ontbijten, en trappen. Kilometers maken.

1. Corrij Vonk:
    25 mei 2014
    Hallo,

Wat een mooie reis maken met foto's.
    Geniet er maar van hoor.