Een lange dag

18 oktober 2013 - Perth, Australië

donderdag 17 oktober 2013

En dat zou het worden, een lange dag. Niet alleen omdat we drie uur terug gingen in de tijd. Daarover later meer.

Vanmorgen toch maar een beetje op tijd opgestaan. Laatste dingen opruimen en schoonmaken. Alle overgebleven boodschappen hebben we in de campingkeuken gezet. Wij kunnen en mogen ze toch niet meenemen. Misschien dat een andere camperaar er gelukkig mee gemakt kan worden. Nog even de watertank vullen, stroomkabel oprollen, gastank dicht en rijden maar. Wel nog even de navigatie instellen. Deze leidt ons wel over een andere route dan de routebeschrijving die de camping geeft. Toch de navigatie gevolgd. Dom, dom, dom. We rijden uiteindelijk een aantal keer verkeerd, mede doordat de navigatie ons via de tolweg wil hebben, en wij dat juist willen voorkomen. Het is maar goed dat we voldoende tijd hebben. Opeens zitten we weer op de goede route en dat gaat het gemakkelijk.

Snel busje inleveren. Inspectie is in orde en we stappen in de taxi. Bijna half uur verder komen we aan op de luchthaven. Koffers inleveren, inchecken en de tijd zien door te komen. Gate opzoeken en al snel gaan we aan boord. Een vlucht van iets meer dan vier uur voor de boeg. Als we goed en wel zitten, mogen we er al weer uit. Problemen met één van de toiletten en we kunnen daar niet mee vliegen. Er lekt iets. Dus, handbagage verzamelen en weer de vertrekhal in. Er wordt omgeroepen dat de vertraging ongeveer maximaal  (ja, zo werd het echt gezegd) 2 uur zal duren. Wel krijgen we bonnen voor wat eten of drinken. Uiteindelijk gaan we met een vertraging van ongeveer maximaal exact 2 ½ uur de lucht in. Nu maar hopen dat de rest van de vlucht vlot en goed verloopt.

En dat doet het. Nog geen vier uur later zet de piloot het toestel heel rustig aan de grond. Als snel hebben we de tassen van de band gehaald en zoeken we een taxi. Ook die vinden we snel, al moeten we even in de rij staan. Er staat iemand bij om alles in goede banen te leiden. Wachten in de rij, dan zes taxi´s  die tegelijkertijd mensen oppikken en de volgende zes zijn aan de beurt. Een kort ritje. De chauffeur weet het hotel snel te vinden. Dan een klein probleempje. We willen graag zeven nachten blijven, maar er is maar plek voor vijf. Toch maar boeken, hadden we maar moeten reserveren. Drie jaar geleden zat het hotel in onze herinnering lang zo vol niet, maar daar is blijkbaar wel iets in veranderd. We krijgen ook te horen dat er erg veel mensen zijn die het hotel gebruiken voor de laatste overnachting voor hun vliegreis of de eerste als ze weer terugkomen. Wel de afspraak gemaakt morgenochtend nog even langs de receptie te komen om een en ander goed af te stemmen. Kijken of het toch mogelijk is de hele week hier te blijven. Wellicht komt er nog een annulering.

Eerste dag Perth

vrijdag 18 oktober 2013

Nadat we gisteren eerst de kamer een beetje hebben ingericht, hebben we het vooral rustig aan gedaan. We waren ook wel erg moe geworden van de lange dag van gisteren. Als we eenmaal wakker zijn, eerst maar een bak koffie maken. Ook even naar het nieuws kijken. Tijdens het wachten gisteren op de luchthaven van Melbourne, zagen we op een van de vele televisieschermen al berichten over de vele en grote bosbranden aan de oostkust. We konden toen niet alles meekrijgen, maar vanmorgen waren er uitgebreide reportages uit het gebied. Meer dan honderd bosbranden, 1500 brandweermensen druk aan het werk, inzet van blusvliegtuigen. Honderden huizen en andere panden tot aan de grond toe afgebrand. En dat allemaal in en rond plaatsen waar we de afgelopen weken geweest zijn, of door heen hebben gereden. We denken dat we geluk hebben gehad en net op tijd daar zijn geweest. In ieder geval zijn we blij dat we er nu niet zijn.

Na de koffie en het nieuws maar eens beslissen wat we gaan doen. Het weer is op dit moment niet verkeerd, de temperatuur loopt lekker naar een aangename warmte, maar voor de middag is er behoorlijke regen voorspelt. Nou weet je wat, we doen het vandaag eens rustig aan. Na vijf weken vol activiteiten is een rustdag ook wel weer eens lekker. Zien we later vandaag wel of we nog wat gaan doen. Misschien wel even een paar straten verderop naar de familie. Inmiddels hebben we een SMS naar  ze gestuurd en weten ze dat we er zijn. Nu maar afwachten of ze reageren.

Nog even wat boodschappen doen. De minibar is wel goed gevuld, maar als we daar wat van gebruiken, raakt de spaarpot snel leeg. Ze weten wel te rekenen hier zeg. De supermarkt weten we nog wel te vinden. Drie jaar geleden was het nog even zoeken, maar nu lopen we in een keer goed. Een wandelingetje van ruim een kwartier, maar het is tenslotte lekker weer en dan maakt zo’n loopje ook niet veel uit. Terugweg is altijd wat lastiger. Volle rugzak met boodschappen. Beetje doorstappen en dan zien we het hotel al weer. We gaan lekker op het terras zitten en nemen nog maar een bak koffie. Broodje smeren, hebben we ook meegenomen, en ons verlaat ontbijt zit er ook in. Plannen maken voor de komende dagen en nu vooral even lekker genieten van het mooie weer en een beetje bijkomen.

1. Carla vonk:
    18 oktober 2013
    Weer een veilige vlucht gehad gelukkig.
    Hopelijk zit het weer nog lekker even mee want volgende week moet de jas weer aan ( eigen keus natuurlijk).
    Rust nog uit en bekijk de laatste mooie dingen.
    Nog heel veel plezier!
    Xxxx carla
  2. Henk Stoopendaal:
    18 oktober 2013
    He, jongens, wat een geluk dat jullie net uit de gevarenzone zijn voor wat betreft die bosbranden. Zo zie je maar weer hoe eenvoudig je in de problemen kan komen.
    We zien uit naar jullie terugkomst. Zes weken is best lang voor achterblijvers.
    Hoe is dat met jullie? Maar ja daar speelt de leeftijd ook wel mee.
    Nog een goeie week en dan is het zover.
    Groeten Lia en Henk.
  3. Yvonne:
    20 oktober 2013
    Geniet nog volop de laatste dagen, voor dat je het weet ben je weer thuis en beland je in de normale gang van zaken.
    Liefs van ons drietjes.