Een lekkere fietsroute en een bezoek aan de Kasteeltuinen.

7 september 2021 - Arcen, Nederland

dinsdag 7 september 2021

Gisterenavond heeft Grady een leuke fietsroute samengesteld hier in de omgeving. Niet al te ver, maar toch wel leuk en lekker. Een beetje bijtijds opstaan. We willen een combinatie maken van de fietsroute en een bezoek aan de Kasteeltuinen in Arcen. En dat gaat uiteindelijk lukken. Na de eerste paar kilometer pakken we het eerste pondje over de Maas, van Arcen naar Broekhuizen. We rijden lekker door de uiterwaarden tussen de weilanden door tot en met Grubbenvorst. Daar weer een pondje naar de andere oever en terug aan op Arcen. Een mooie route en we rijden de kilometers lekker onder de wielen door. Rond een uur of elf komen we al weer aan in het historische centrum van Arcen.

Vlak voor we het centrum inrijden rijden voorbij een bijzonder straatnaambord. De RAF-regiment-dyke. Deze “dijk” is aangelegd in de eerste week van februari in 1995, tijdens het hoog water destijds. Zandzakken stapelen door een regiment van de RAF, Duitse brandweer en brandweercollega’s uit de regio Rijnmond en Haaglanden. Danny heeft daarbij ook nog geholpen. De “dyke” (niet letten op de letterlijke vertaling) ligt er dus nog steeds, maar wel een beetje verlaten.

Even ergens een bak koffie scoren. Het valt op dat het best wel behoorlijk druk is, zelfs voor de tijd van het jaar, zo vlak na het hoog-seizoen. Ondanks onze iets gevorderde leeftijd halen we de gemiddelde leeftijd toch echt wel naar beneden.

Dan op weg naar de tuinen. Is vlak bij. Tickets hebben we niet vooraf geboekt, maar gelukkig kunnen we ter plekke toch nog tickets kopen. Na een heerlijke wandeling door de tuinen (meerdere uren) pakken we de fietsen weer. Terug het centrum in. Al weer een terrasje opzoeken. We genieten van het weer, een lekker glaasje en een snack. Dan nog even boodschappen doen.

Daarna nog even langs de brouwerij van HJ. Even een speciaal bord op de harde plaat vastleggen. Eén van de favoriete biertjes van Danny blijkt ook te kunnen rijpen in de loop van de jaren. Oorzaak: watersnood 2013, dus ruim een jaar eerder dat Danny met zijn collega’s bijstand is wezen verlenen in Arcen. Is het misschien daarom dat het één van Danny’s favoriete biertjes is?

Weer terug op de camping, plannen maken voor de komende dagen. Morgen weer een stukje rijden. Eerst richting Venlo, geen wereldreis. In deze stad zit een grote hengelsportwinkel en Danny wil graag het een en ander aanvullen is zijn viskist. Daarna snel naar een camping in Roggel. Hopen dat we dan al snel op onze gereserveerde plek terecht kunnen. Zo niet, parkeren we op de parkeerplaats, pakken de fietsen vanaf het rek en rijden we een mooie route, ongeveer 35 kilometer, door de omgeving. Misschien even naar Swalmen, langs bij de Max Verstappen shop. Zou zijn zondag gewonnen bokaal al in de winkel staan? Dan vrijdag richting Mierlo. Zaterdag op bezoek bij familie. Een camping moeten we nog uitzoeken. Iemand een goed advies?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frank:
    7 september 2021
    Helaas, ik weet maar 1 camping. En die is een stukje rijden .