Mooi (lang) rondje fietsen, een goede daad en nog veel meer.

8 september 2021 - Roggel, Nederland

woensdag 8 september 2021

Vanmorgen een beetje bijtijds opgestaan. We willen eerst ontbijten, de binnenboel reis-klaar maken en dan aan de gang. Niet vergeten om de stroomkabel op te ruimen en het zogenaamde oprijblok (gebruiken we om de camper een beetje horizontaal neer te zetten) mee te nemen. Rond kwart voor negen gooien we de kar aan de gang. Richting Venlo. Gemakkelijk vinden we de hengelsportwinkel. Danny slaagt deels voor zijn inkopen. Wel een mooie (web)winkel overigens. Nee, we geven geen reclame, dus noemen we de naam ook niet.

Om Venlo uit te komen en richting Roggel te gaan, duurt wel even. Hier en daar een wegopbreking en een druk centrum waar we doorheen moeten. Een kort ritje. Als we op de camping aankomen is onze plek al / nog vrij en mogen we al naar binnen. Een zeer ruime plek. Even zoeken hoe we de camper neerzetten, maar we worden het al snel eens. Eigenlijk is het nog te vroeg voor de lunch, maar omdat we willen gaan fietsen, eten we toch alvast een broodje. De fietsen van het rek af. De juiste spullen meenemen (camera, water, route op telefoon en een beetje plastic geld) en we gaan op weg. Het is wat lastig om het begin van de door Grady uitgezette route te vinden. De navigatie laat ons hier en daar een beetje in de steek. Het kost ons wel 8 kilometer om het begin van de route te vinden, terwijl deze zich op nog geen 4 kilometer vanaf de camping bevindt (blijkt op de terugweg).

Maar we laten ons niet uit het veld slaan. Lekker fietsen tussen de landerijen. Dan hebben we het startpunt gevonden. Eerst een heel stuk door het bos van het Leudal. Wel heel smalle fietspaden, vooral wanneer je tegenliggers tegenkomt. Maar het lukt allemaal zonder schade. We gaan de brug over bij Roermond en wijken even kort van de route af voor een drankje op het terras. Daarna pakken we de draad weer op en rijden langs de andere kant van de Maas weer naar het noorden.

Op een zeker moment, ergens aan de buitenkant van een woonwijk weer een smal stuk. Voor ons loopt een begeleider met iemand in een elektrische rolstoel. Wij blijven er achter hangen. Naderen bijna weer een zogenaamd fietsknooppunt, waar we toch weer van richting moeten veranderen. De begeleider gaat aan de kant met de rolstoel om tegemoetkomende fietsers de ruimte geven. Raakt één van de wielen van de rolstoel het gras. Gaat de rolstoel zijn eigen leven leiden en gaat met inzittende en al bijna het water in. We zien het gebeuren. Danny gooit zijn fiets op de grond en steekt een helpende hand toe zodat de rolstoel niet in het water beland. Gelukkig stoppen er nog meer mensen om te helpen. Met vereende krachten lukt het om de rolstoel met inzittende uit de waterkant te halen en blijft iedereen droog. De schrik zit er bij de twee direct betrokkenen wel in maar ieder gaat weer zijn eigen route verder. Zo maak je nog eens wat mee.

Hier en daar is het lastig om de uitgezette route te volgen. Dan staan de bordjes links van de weg, dan weer recht, hangen ze in lantarenpalen, tegen gevels aangeplakt en soms ook overwoekerd door hoog groeiend gras of onkruid. Uiteindelijk belanden we in Swalmen. En ja, als je daar toch bent MOET Danny toch even langs de Max Verstappen Fan-shop. Even rondkijken, wat plaatjes schieten en dan krijgt hij van Grady een mooi vest cadeau. De groene bokaal van afgelopen zondag staat er nog niet, maar wel de prijs voor de kwalificatie van zaterdag. Ook maar even vastleggen.

Dan de route weer opzoeken richting camping. We steken de Maas weer over via een voet-fietsveer en dan zetten we koers richting de camping. Na 51 kilometer fietsen (ietsje langer dan de geplande 40 kilometer) is een koel glaasje gerstenat en een ijsje wel verdiend. Dan even relaxen en een hapje eten. Straks de hengels klaarmaken voor morgen. Misschien nog een spelletje en dan morgen echt een rustdag. Genieten van de zon en met de hengels aan de waterkant.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade