Mist, fiets, weer een kathedraal en “Giethoorn”.

11 oktober 2022 - Amiens, Frankrijk

dinsdag 11 oktober 2022

Wanneer we wakker worden is het buiten maar vier graden. Dus even de kachel aan om de kou uit de camper te jagen. De lage temperatuur is wellicht niet zo vreemd. Het was helder afgelopen nacht en nu hebben we volop last van mist. Nog geen vijfentwintig meter zicht. Nu maar hopen dat het zonnetje haar kracht snel laat blijken. Gelukkig gebeurt dat. Dus de fietsen maar startklaar maken.

Eerst nog even langs de receptie dat we besloten hebben een nachtje langer te blijven. Is in deze tijd van het jaar geen enkel probleem. Sterker nog, we denken dat ze er zelfs blij mee zijn. Weer zo’n domme kaaskop die nog wat langer wil blijven. (De camping is aan het einde van het seizoen voor nog geen tien procent bezet.)

Omdat de mist nog niet helemaal is opgetrokken, voor de zekerheid toch ook maar een jasje aangetrokken. De fietsroute hebben we al snel gevonden. Het kanaal rechts houden, net zo lang tot je in het centrum staat. Gaat deze keer gelukkig veel beter dan vorige week in Pamplona, waar we datzelfde advies kregen.

Eerst naar de kathedraal. De grootste van Frankrijk, ja, zelfs groter dan die van Reims. Ook deze keer weer heel indrukwekkend. Dan een beetje slenteren door het centrum. Ergens een bak koffie op een terras. Hier en daar een winkel van binnen bekijken. Dan lekker lunchen. Lekker buiten op een terras, volop in de zon. We kunnen zelfs onze jassen uittrekken.

Wat nu? Het is nog te vroeg om terug te gaan naar de camping, vinden we. Op naar het Giethoorn van Frankrijk. Een vergelijkbare omgeving. Ook iets met turf en land- en tuinbouw en kanalen. Ligt tegen het centrum van de stad aan. We boeken een rondvaart. Even wachten en dan mogen we in de boot. Een heerlijk rondje door het gebied. Het grote verschil met Giethoorn is, is dat het niet afgeladen is met Aziatische toeristen en dat hier niet permanent gewoond mag worden. Alleen weekend- en vakantieverblijf. Het is heel verrassend dat deze oase van stilte en rust midden in de stad ligt en dat je deze stad dus helemaal niet hoort. Heel bijzonder.

Dan de fietsen weer opzoeken. Onderweg pakken we nog een terrasje en rijden dan weer langs het kanaal terug naar de camping. De zon schijnt nog volop. Dus de stoelen weer uit de garage. Boekje, glaasje en nog even genieten van het heerlijke weer.

Danny brengt het nodige afval naar de afvalcontainers net buiten de camping. Hij raakt in gesprek met een Duitse campinggast. Deze man maakt zich grote zorgen over de mogelijkheid om diesel te tanken hier in de omgeving. Op internet kan hij in de nabije omgeving niets vinden waar hij terecht kan. Hij denkt zelfs een week extra hier op de camping te moeten blijven voordat hij weer verder kan. Gelukkig hebben wij die problemen niet. Kijk maar naar het verhaal van gisteren. Wij hebben zelfs genoeg diesel om thuis te kunnen komen. Maar morgen toch maar even bij onze Zuiderburen de tank weer volgooien. Prijsverschil he.

En dan merk je dat het inmiddels half oktober is. Zodra de zon achter de bomen wegzakt wordt het weer veel frisser. Dus stoelen opruimen en zelf ook weer lekker binnen gaan zitten. Dan nadenken over het avondeten. We kijken wat we nog in de koelkast / vriezer hebben liggen en beginnen dan toch maar wat restjes op te maken. We hebben tenslotte nog maar twee dagen te gaan. De nodige restanten meer naar huis nemen, hebben we ook niet echt veel zin in.

Dan de route voor morgen en overmorgen plannen. Hier en daar een beetje twijfel. Maar uiteindelijk hebben we besloten morgen België in te trekken en een plekje op te zoeken vlak bij Gent. Misschien nog even de stad in, we gaan het zien.

1. Tiny poel:
    12 oktober 2022
    Nog een dag en zijn jullie weer thuis hoorde ik van Frank doe het maar rustig aan groetjes