Rekenen, een beetje geluk, de Seine en iets met grasmaaiers.

10 oktober 2022 - Amiens, Frankrijk

maandag 10 oktober 2022

Gisterenavond toch nog maar een beetje zitten rekenen. Hebben we genoeg diesel in de tank om België te bereiken? Gezien het aantal af te leggen kilometers nog af te leggen naar onze Zuiderburen moet het geen probleem zijn. Maar wat als we in een file terecht gaan komen of een lange omleidingsroute moeten gaan rijden?

Toch maar even proberen te tanken bij een grote supermarkt vlak bij de camping. Lange rij wachtenden voor de pomp. Nee, we sluiten niet aan en gaan de geplande route opzoeken. We moeten het gemakkelijk gaan redden, zeker vandaag. Onderweg zien we wel verder. Bij alle tankstations die we passeren staan lange rijen in de wacht met de hoop de tank nog een beetje te kunnen vullen.

Na een uurtje rijden hebben we wel zin in een bak koffie. Dus de Rijksweg af bij het eerstvolgende tankstation. Hé, we hebben geluk, hier geen rij wachtenden, en ze hebben nog diesel op voorraad ook. Dus volgooien maar die tank. Koffie naar binnen werken, broodje erbij en weer verder.

Op naar Parijs. We hadden gedacht de rondweg langs de westkant van de stad te gaan rijden, was in verband met onze beoogde bestemming het snelste. Gelukkig behoedt Miepie ons voor een probleem. Op een klein gedeelte van deze route is de maximale doorganghoogte twee meter, en ja, dan kom je met een camper van bijna drie meter hoog toch echt voor een probleem te staan. Dus stuurt ze ons door de stad Parijs, waar dit geen probleem is. We rijden een heel eind langs de Seine. Mooie beelden. Helaas is het niet mogelijk om ergens even te stoppen voor wat plaatjes. Geen parkeerplaatsen waar we met de camper even kunnen stoppen. Die hoogte he. Moeten we het deze keer alleen maar doen met de herinneringen. Wel even geprobeerd om met de telefoon een paar foto’s te maken. Straks maar even kijken of er een gelukt is.

Eenmaal de stad uit, schieten we weer lekker op. Met nog veertig kilometer te gaan toch nog maar even een sanitaire stop. Ook hier lange rijen voor de pompen bij het tankstation. Gelukkig hoeven we niet aan te sluiten. We hebben genoeg diesel aan boord al gevolg van ons gelukje eerder vandaag.

Daarna zijn we al snel op onze plek van bestemming: Amiens. Een camping vlak bij het centrum van de stad. Nog even nadenken of we één of twee nachten hier zullen blijven. We hebben nog niet besloten wat we doen. Misschien vanavond, of anders morgen.

We krijgen een mooie, grote plek toegewezen. Het zonnetje komt nog even lekker door. Dus stoelen uit de garage, plekje in de zon zoeken en even bijkomen van de rit. Lekker rustig en weinig geluid van het voorbij rijdende verkeer. Dus niet. Hadden we vorig jaar tijdens onze trip door Nederland op bijna iedere camping te maken met grasmaaiende “groenmensen”, (dit jaar ook al een paar keer), wordt ineens de grasmaaier ook hier uit de werkplaats gehaald. Vervolgens hebben we al weer een heel lange tijd die machine kunnen horen. Trekken wij dit aan? Of kiezen we gewoon de verkeerde tijd van het jaar of de verkeerde campings? En nee hoor, reacties van onze volgers zijn niet noodzakelijk.

Eigenlijk hadden we geen zin om te koken en wilden we in het restaurant van de camping gaan eten. Maar ja, het hoogseizoen is ook hier afgelopen en was het restaurant al gesloten. Dan maar even kijken wat we nog hebben liggen in de koelkast. Er ligt nog een lekker stukje vlees. Beetje aardappels bakken, wat groenvoer en we eten  weer heerlijk.

Voor het eten loopt Danny nog even een rondje over de camping. Ook kijkt hij nog even bij de receptie naar de nodige folders van bezienswaardigheden in de stad en omgeving. De informatie die hij verzameld leidt er toe dat we inmiddels hebben besloten om hier toch ook nog een tweede nachtje te blijven staan. Er is genoeg te zien in de stad. Het centrum blijkt uitstekend met de fiets te bereiken te zijn, nog geen vier kilometer fietsen langs het kanaal, dat vlak bij de camping is te vinden. Nu even alles weer bijwerken en dan het gebruikelijke avondspelletje en dan weer lekker slapen.

Morgen praten we jullie bij.

1. Frank:
    10 oktober 2022
    Tijdens het rijden kan Grady toch uit het geopende dakluik mooie foto's maken.
  2. Tiny poel:
    10 oktober 2022
    Wat een mazzel hadden jullie hé met dat tanken morgen nog maar even genieten van de omgeving welterusten slaap lekker