Een mooie dag met een beetje verrassing.

8 oktober 2022 - Montbazon, Frankrijk

zaterdag 8 oktober 2022

Het is vannacht echt wel een beetje koud geweest. Maar ondanks dat, of juist wel daardoor, slapen we lekker lang uit. Danny staat als eerste op, het is dan al half negen. Langzaam komt de zon ook op en warmt een beetje de camper op. Op het gemak ontbijten, weer een beetje lezen en vooral luieren. Het is tenslotte vakantie. Rond een uur of twaalf trekken we de (stoute) (wandel) schoenen aan en lopen richting het centrum van het dorpje (Montbazon). Niet dat het nu heel veel voorstelt, maar toch. Even een bak koffie bij één van de vele cafés, annex goklokalen, zoals we die kennen in Frankrijk, en dan weer verder. Er zijn twee bezienswaardigheden in deze “wereldstad”. De rivier de Indre en het kasteel. We lopen richting het kasteel en vinden al snel de toegang hiertoe. Volgens de ons bekende informatie is het kasteel in deze periode gesloten. Toch staat de poort open. Wat een verrassing. Brutaal als we zijn lopen we verder. Helaas geen activiteiten, maar toch kunnen we een aardig beeld krijgen van dit kasteel wat in eerste instantie al in de tiende eeuw gebouwd is. Daarna, in de volgende eeuwen, nog de meerdere aanpassingen en uitbreidingen, maar toch.

Op een zeker moment worden we aangesproken. Wat komen we hier doen? Simpel, rondkijken en een paar plaatjes schieten. Is eigenlijk niet de bedoeling omdat het kasteel in principe gesloten is. Maar vanmiddag is er een privé-party en daarom is de deur niet op slot. Na een kort gesprekje met één van de aanwezige personeelsleden mogen we toch rondkijken, als we maar op tijd vertrekken. Daar houden we ons aan.

We belanden op het dorpsplein. Voor de “Mairie”, het gemeentehuis. We zoeken een plekje op een terras om iets te eten voor de lunch. Hoe heerlijk is dat, in oktober nog lekker buiten kunnen zitten, in de volle zon, om te genieten van een lunch. Het smaakt wederom heerlijk.

Terug naar de camping. Danny ziet een aantal vissers bezig aan de oevers van het genoemde riviertje. Even afkijken. Blijft een beetje onduidelijk waarmee ze proberen de vissen binnen te slepen. Nadere bestudering lijkt uit te wijzen op levende vis op de werphengel en mini mais op de vaste stok. Maar wat ze vangen, geen idee. Uiteindelijk besluit Danny om toch maar een visvergunning, hier vereist, aan te schaffen bij de VVV. Gelukkig zit dit kantoortje naast de camping, dus snel gehaald. De loop van de middag doen we rustig aan. Beetje chillen zeg maar.

Danny maakt zijn hengels visklaar. Kan hij morgen bijtijds zijn geluk gaan wagen. Maar eerst de wekker zetten om naar de F1 van Japan te kunnen kijken. We hebben gelukkig een prima WIFI-verbinding hier, dus dat moet wel gaan lukken. Zal Max weer wereldkampioen kunnen worden morgen?

We eten weer heerlijk in het restaurant naast de camping. Wat een luxe, weer niet te hoeven koken. Dan straks weer het vaste avondritueel. Schrijven, foto’s uitzoeken, alles plaatsen. Dan een spelletje of even lezen en dan weer slapen.

Overigens hebben we besloten hier nog een extra nachtje te blijven staan, het weer is nog veel te lekker om nog meer noordelijk te trekken. Dan maandag maar wat extra kilometers maken.

Tot morgen

1. Tiny poel:
    8 oktober 2022
    Gelijk hebben jullie geniet nog maar even nu het weer nog goed is, wij mogen ook niet klagen het was vandaag heerlijk zonnig Henk en ik hebben ook een rondje gelopen en geredengroetjes en slaap lekker