Een mooie reisdag naar Freiburg

10 september 2023 - Freiburg im Breisgau, Duitsland

zondag 10 september 2023

We gooien de kar vandaag al vroeg aan de gang. Al om half negen rijden we weg van de camping. Niet omdat we haast hebben, maar we waren beiden al vroeg wakker en hebben geen zijn om afwachtend de tijd vol te maken. Ook vandaag rijden we zonder navigatie, maar weer lekker ouderwets op de kaart. Danny gaat gewoon rechtuit, totdat Grady aangeeft dat er een afslag genomen moet worden. Lekker binnendoor, geen autobahn.

Tijd voor koffie. We zien toevallig even verderop een gele M verschijnen. Daar lekker gestopt voor een bakkie en een sanitaire stop. Weer verder. De route die we rijden richting Freiburg is een hele mooie. Soms door leuke kleine dorpjes heen, dan er weer omheen via een rondweg. Er is heel veel te zien onderweg. Hier en daar kunnen we lekker doorrijden, dan weer een stevige afdaling met de nodige haarspeldbochten.

Er schieten lekker op. Grady heeft tussentijds een camping uitgezocht, niet te ver bij het centrum vandaan. Dan wordt de tijd ineens wel weer een beetje belangrijk. Zoals we hier in Duitsland wel een beetje gewend zijn, hebben ze op die camping zogenaamde “ruhezeit”. Camping dicht en geen mogelijkheid om met welk vervoermiddel dan ook (anders dan de fiets) de camping op of af te kunnen komen. Nog 25 kilometer te gaan en nog anderhalf uur de tijd. Dat moet zeker gaan lukken.

En het is ons gelukt. Zo rond het middaguur vinden we de camping. We hebben besloten om hier twee nachten te blijven staan. Vanmiddag een beetje luieren en dan morgen het oude centrum verkennen. Inchecken. Blijkt het best nog wel druk te zijn. Ze hebben nog maar één vrije plek voor één nacht voor ons formaat camper. Toch maar accepteren. Plannen aanpassen.

Eerst lunchen. Direct naast de camping zit een restaurant waar nog een vrij tafeltje is te vinden. Heerlijk gegeten. Rugtas inpakken en dan deze keer te voet naar het centrum. Volgens de mevrouw van de receptie is dat lopend beter te doen dan met de fiets. Zou zelfs ongeveer maar één kilometer zijn. Dat blijkt in de praktijk even iets meer te zijn. En dat in de volle zon bij een temperatuur van meer dan 30 graden. Zweten dus.

Wat een mooi oud centrum is dat hier in Freiburg. Ook best wel groot. In elk geval drie stadtorens en een prachtige munsterkerk. Ook spotten we nog griffioen op een van de gevels.

We doen af en toe een stop bij een terrasje voor een bak koffie, ijs of een glaasje. We genieten volop en met ons nog veel meer mensen. We horen verschillende talen om ons heen. Het is maar goed dat het zondag is en dat alle winkels gesloten zijn, dit in tegenstelling dan wat we thuis steeds meer gewend zijn. Als de diverse winkels en boetiekjes open zouden zijn geweest, zouden we in heel wat zaken geslaagd zijn voor mooie dingen.

Dan terug op de camping, totaal ruim 9 kilometer gewandeld, alsnog een beetje luieren en de plannen voor morgen invulling geven. Op naar Kehl am Rhein, ongeveer 90 kilometer noordwaarts. Weer de autobahn mijden. Kijken of het gaat lukken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tiny poel:
    10 september 2023
    Ja soms wordt het plan anders dan gedacht ook leuk toch morgen een mooie reis verder ginieter van
  2. Frank:
    10 september 2023
    Wordt er nog een bezoek gebracht aan de Kathedraal van Straatsburg??