Ravensburg spielt.

9 september 2023 - Ravensburg, Duitsland

zaterdag 9 september 2023

Zo rond de klok van half tien maken we de fietsen klaar. Rugzak gevuld, waterflesjes, camera, helm op en de route op de telefoon. Een kleine 14 kilometer te gaan. De fietspaden zijn niet zoals we gewend zijn in Nederland. Heel veel onverhard, dus voorzichtig rijden en vooral goed opletten in de bochten met heel veel grind. We krijgen zelfs een afdeling van 18% voor onze kiezen. Gelukkig hebben beide fietsen vlak voor de vakantie een servicebeurt gehad en dus doen de remmen uitstekend hun best. Hier en daar een beetje verkeerd gereden (vooral omdat de borden niet altijd de juiste richting aanwijzen) komen we uiteindelijk in het centrum van Ravensburg aan. Toch wel de thuishaven van vele spellen, boeken en puzzels en noem maar op.

Het is het weekend van de spelen en spellen van de stad. Het is gezellig druk. Overal staan er standjes en kramen waar je spellen kunt uitproberen. Ook zijn er hier en daar verschillende demonstraties. Zo kunnen we ook een demonstratie van de wereldkampioen Hip-Hop 2023 dansen zien. Leuk om mee te maken. Dat geldt ook voor de lokale fietsvereniging. Zij maken in een hal gebruik van eenwielers en speciale fietsen zonder rem of versnelling. Hun kunsten zien we ook op het podium.

We wandelen lekker door de stad en nemen op het terras een kop koffie. We lopen door richting het marktplein. De weekmarkt is verschoven naar de zijstraten hebben we al gelezen. Dat gaat vooral om veel fruiten en groenten. Daar voor in de plaats staan nu speelkramen. Van traditionele driewielers, steps, een alternatieve rollerbaan met kratjes tot een mini racecircuit met hooibalen komt voorbij. Verder ook kramen om bord en kaartspellen uit te proberen. Ook de politie, rode kruis, THW en de Joanniterverein  zijn van de partij. Een complete camper met nintendo ontbreekt niet. Hier en daar een winkel binnengaan en nog wat souvenirs kopen. Uiteindelijk bezoeken we, na een broodje te hebben gegeten voor de lunch, het Ravensburg-museum. En dat gaat het niet over de stad, maar over het merk en wat zij in de afgelopen meer dan honderd jaar hebben uitgebracht. Erg leuk om te zien. We zochten ook nog naar het brandweermuseum. Bij navraag bleek dat alleen op zondag te bezoeken in de huidige kazerne zelf.

We pikken nog even een terrasje mee en dan weer terug richting camping. Grady heeft een andere route gevonden dan de heenweg. Zou gemakkelijker moeten zijn, met minder hoogteverschil. Wel een beetje omrijden qua afstand.

De navigatie heeft het de eerste paar kilometer erg moeilijk. We worden steeds weer een andere richting ingestuurd. We volgens ons gevoel. En uiteindelijk komen we weer op de goede route terecht. Nog wel een stevig klimmetje van bijna 2 kilometer. Er staan geen borden over het steigingspercentage, maar een procent of 13 tot 14 moet het zeker zijn geweest.

Nu hebben we allebei wel een E-bike met heel ondersteunende programma’s, maar dan nog blijft het lastig deze beklimming te nemen. Danny lukt het. Maximale ondersteuning, laagste versnelling, snot voor de ogen, zweet op de rug (wie kent deze kreet bij Vitesse niet), komt hij op de top. Grady moet jammer genoeg een stukje lopen.

Uiteindelijk bereiken we de camping. Totaal ruim 34 kilometer gefietst, waarvan meer dan de helft onverhard. Lekker pannenkoeken gebakken voor het avondeten. Voor ingewijden, scheelt wel of je voor 2 personen bakt of voor 140 (ooit 425 gebakken bij het Vitessekamp). Omdat we tussen de appelbomen staan en er volop valappels zijn, maken we van een paar vallers, gebakken appel voor op de pannenkoeken. Dat smaakte prima. In de hofladen, op de camping kijken we nog even naar de lokale producten: een apfel schorle van de campingappels gaat mee naar huis.

Zo plannen maken voor de komende dagen, nog een spelletje en dan lekker slapen.

1. Tiny poel:
    9 september 2023
    Ja na zo'n fietstocht is het heerlijk slapen vannacht slaap lekker