Een nieuwe keukenmachine, rondje fietsen, Straatsburg en nog meer.

12 september 2023 - Kehl, Duitsland

dinsdag 12 september 2023

Na een rustige nacht lekker opstaan. Eerst een bak koffie of thee. Dan vraagt Grady: “Heb je soms zin in een geroosterde boterham met gebakken ei een beetje uitgebakken spek”? Natuur lijk zegt Danny. “Haal jij dan even de roodbrooster van achter”. Ze is waarschijnlijk toch nog niet helemaal wakker waardoor de spraakverwarring ontstaat. We denken wel dat de roodbrooster niet snel uit ons gedachte zal verdwijnen. Nu moet je je bij deze broodrooster ook niet al te veel voorstellen. Een aluminium plaatje met een aantal gebogen ijzerdraadjes waardoor je tegelijk 4 boterhammen kunt roosteren op de gaspit. Het werkt wel, we gebruiken het al jaren.

Na het heerlijke ontbijt, de fietsen klaarmaken. We hebben een leuke route van 15 kilometer gevonden rondom Kehl. Rechts de  camping af en dan de juiste bordjes volgen. Veel groen en landerijen waar we langs fietsen: onderweg zien we een mooie witte reiger in een plas en verder op hangt de mistletoe in de oude appelbomen. Een mooi gezicht zo in het wild. Gelukkig is de kerst nog ver weg. Jammer genoeg ook vandaag weer veel onverhard fietspad. Opletten dus. Veel grind en soms niet meer dan een karrespoor.

Tegen het eind van de route laten we dat wat het is. We steken de “Europabrucke” over om naar het centrum van Straatsburg te gaan, weer een grenspassage. De route is uitstekend aangegeven en na een klein half uurtje bereiken we het centrum. Vlak bij de Dom parkeren we de fietsen en gaan we te voet verder. Op naar de Dom. Heel imposant. Er zijn wel heel veel reisgezelschappen die naar binnen gaan, dus de wachtrijen zijn lang. We hebben geen zin om daar op te wachten. We wandelen verder door het gezellige centrum en Grady maakt heel veel mooie foto’s van gebouwen en gevels en wetenswaardigheden.

Dan besluiten we om toch maar een toertje te maken met zo’n toeristen treintje. We zien leuke delen van de stad. Overigens, zo’n treintje doen we wel vaker maar niet in elke stad die we aandoen. Noem dit ook maar een soort van traditie. Na ongeveer 40 minuten is de toer voorbij en zoeken we een plekje om te lunchen. Even een ander stadsdeel in dan dat we al gezien hebben. Tijdens de toer zijn we een voormalig Douanekantoor gepasseerd. (volgens de overlevering al gebouwd en in gebruik sinds 1401) Dan gaat het groene hart van Danny toch weer een beetje kloppen. We vinden er een tafeltje, met uitzicht op de rivier de Ill (ill). Heerlijk gegeten: een echte uiensoep, een straatsburegr salade en een fammkuche met spekjes, ui en kaas.. Nog een beetje slenteren door een ander deel van de stad en dan de fietsen weer opzoeken.

Iets meer dan een half uur later komen we weer aan op de camping. Totaal toch weer iets meer dan 27 kilometer weggetrapt. Dan een beetje luieren en vast het nodig weer opruimen in de “garage”, de bergruimte in de camper. We kijken naar de weersvoorspelling van morgen. Vooralsnog veel regen, al moet gezegd worden, de hoeveelheid wordt steeds minder, maar toch.

Tussendoor is er ook nog een knipbeurt. Wij als mens hebben we vakantie, maar haargroei trekt zich daarvan niets aan. Blijft maar groeien. Zoals de meesten van jullie weten, heeft Danny zijn coupe al heel veel jaren op (zeer) kort. Het is al weer een week geleden dat de laatste knipbeurt is geweest en om de haargroei een beetje toonbaar te houden, moet het vanavond weer gebeuren. Gelukkig hebben we de elektrische kapper meegenomen en binnen nog geen 10 minuten ziet Danny er weer toonbaar uit. Veel gegniffel van de mensen om ons heen, maar trekken we ons niets van aan.

We besluiten morgen een reisdag in te plannen. Afhankelijk van hoe slecht het weer echt is, gaan we of binnendoor of toch over de autobahn/peage in de richting van Saarburg. We hebben daar in de omgeving nog leuke plannen. Daarover wellicht morgen meer.

1. Frank:
    12 september 2023
    Succes met de autobahn kilometers.