Ochtendgymnastiek en dag Portugal.

28 september 2022 - Tordesillas, Spanje

woensdag 28 september 2022

Ook vandaag staan we weer een beetje bijtijds op, begint te wennen. Na het gebruikelijke ontbijt trekken we de wandelschoenen aan. Vlak achter de camperplaats waar we staan, is een oud kasteel of fort. Gebouwd rond 1485. Een steile trap en wandelroute omhoog, maar toch. Om even na half negen beginnen we aan de klim. Een echte kuitenbijter. Dus een serieuze ochtendgymnastiek. Niet zoals bij Olga Commandeur bij Nederland in beweging, maar nog veel zwaarder.

Danny dacht dat het alleen het kasteel was, maar niets bleek minder waar. Het is eigenlijk een buurtschap binnen de stad. Twee kerken, twee restaurants en de nodige woningen en ook nog een mogelijkheid om over de kasteelmuren te lopen.

Danny gaat al snel terug naar de camper. Hij moet naar het toilet. Als dat achter de rug is, maakt hij de camper alvast zoveel mogelijk reisklaar. Ramen, luiken en kasten dicht. Nog wel even een bak koffie en thee maken en dan wachten tot Grady terug is. Dat duurt wel even. Hij begint zich zelfs zorgen te maken waar ze blijft. Maar ja, zodra er oude gestapelde stenen aan de orde zijn is Grady in haar element en kan zij de tijd wel eens uit het oog verliezen. Na ruim een uur komt ze uiteindelijk terug bij de camper. Dan alsnog een bak koffie en thee en dan gooien we de bus weer aan de gang.

Klein stukje binnendoor om de doorgaande route weer op te pakken. We schieten snel op naar de Spaanse grens via de A4. Dan weer een kleinere weg. Toch schieten we lekker op. Ook kijken we even terug naar de afgelopen week. Precies een week in Portugal. Het was een mooi feest en heel veel nieuwe ervaringen hebben we opgedaan. De grote steden, net name Lissabon en Porto hebben we gemeden. Goede reden om nog eens terug te gaan. We hebben van Portugal echt genoten.

Na ongeveer honderd kilometer even een stop voor de lunch en een bak koffie. Nog vijfenzestig kilometer te gaan. Bijna allemaal Rijksweg. Afslag zoveel en dan nog vier kilometer. Al snel vinden we de camping, gelukkig ook deze keer met de correcte aanwijzingen van Miepie. De camping ligt net even buiten de stad Tordesillas (vlak bij Valladolid). We vinden een geschikte stek op de camping. We hebben besloten om hier twee nachten te blijven staan. Morgen even geen kilometers, na de laatste vijf dagen in totaal meer dan duizend kilometer te hebben gereden. Waarschijnlijk trekken we morgen de wandelschoenen aan om het oude centrum van de stad te gaan bezoeken.

Koken doen we vanavond niet. We eten in het restaurant van de camping. Ze hebben hier een zeer uitgebreide kaart met heel veel lekkere dingen. Het menu is zelfs in het Nederlands beschikbaar, maakt de keuze nog een stuk gemakkelijker.

In de loop van de middag arriveren er de nodige campinggasten. Een enkele tent, auto met daktent, iets meer caravans en meerdere campers. Van diverse nationaliteiten en soorten en maten. Toch blijkt het merendeel een rood, wit, blauwe nationaliteit te hebben. Na een korte rondgang langs het receptiegebouw blijkt dat ook weer niet helemaal vreemd. De diverse Nederlandse campingclubs hebben dit terrein afgelopen jaar gekeurd te hebben en de nodige sterren toegekend. Dit blijkt uit de diverse stickers op de entree van de receptie. Blijkbaar een goede keuze dus.

En inderdaad, het eten in het restaurant wordt snel geserveerd en smaakt heerlijk. We raken in gesprek met de mensen aan de tafel naast ons. Een ouder echtpaar uit Scheveningen. Gezellige babbel. Na afloop lopen we terug naar onze eigen stek. De website bijwerken, foto’s plaatsen, misschien nog een spelletje en dan weer lekker slapen.

1. Tiny poel:
    28 september 2022
    Weer een wel bestede dag lees ik, zijn jullie al op Spaans grondgebied? Groetjes van ons slaap lekker en morgen fris weer open morgen weer een mooie dag