Wisselvallig weer en een beetje cultuur.

29 september 2022 - Tordesillas, Spanje

donderdag 29 september 2022

Het is goed te merken dat het uur tijdsverschil dat we hadden in Portugal is komen te vervallen. Het blijft lekker donker tot een uur of acht. Wat er ook weer toe leidt dat we langer slapen. Het is duidelijk te merken dat het weer aan het veranderen is. Bij het opstaan is het slechts negen graden. Vandaar dat de bedden zo lekker warm aanvoelden. Toch maar opstaan. Ontbijten en de gebruikelijke bak koffie en thee. De weersvoorspelling belooft niet veel goeds. Dikke bewolking en de nodige regen.

Ondanks de voorspellingen trekken we toch rond een uur of tien de “stoute” (wandel)schoenen aan. Op naar het historische centrum van de stad. We hebben een gemakkelijke plattegrond gekregen van het centrum. Camping af, brug oversteken en dan naar het centrum. Bij het oversteken van de brug begint het al voorzichtig te regenen. Het stadje is klein en overzichtelijk. Wat we aan cultuur wilden opsnuiven is wat lastig. De bezienswaardigheden die we hadden uitgezocht zijn allemaal gesloten. Toch vermaken we ons best.

Tussendoor even een bak koffie op een terras aan het Plaza Mayor. Niet zo’n groot plaza als eerder deze vakantie, maar toch. De medewerkers van de diverse restaurants en bars aan het plein zijn druk bezig met het versieren van het plein. Komend weekend is er een feest te vieren, maar we kunnen er niet echt achter komen wat voor feest. Heeft iets te maken met wat voor de 29ste keer gevierd wordt, dat begrijpen we wel en ook dat het middeleeuwse basis heeft.

Dan nog even langs een rotonde waar een symbolische wereldbol staat. Het ondersteunt de tweedeling van de verdeling van de wereld van de ontdekkingsreizigers waarbij de nodige Spaanse en Portugese koloniën ontstaan. Dan zet de regen echt door. Even schuilen in een bar en nog een bak koffie genieten.

Wanneer de regen iets afneemt, snel weer terug naar de camping. Het blijft tot nu toe best wel frisjes. In de loop van de middag klaart het wat op en komt zelfs de zon er af en toe een beetje door. Helpt ook met de temperatuur. Loopt langzaam op naar ongeveer 17 graden. Even later kunnen we zelfs nog even buiten zitten. Lekker een beetje opwarmen in het zonnetje.

Dan begint in de verte de lucht toch weer vol te lopen. Onweer is zelfs te horen. Danny besluit om toch alvast het nodige van de buitenspullen op te ruimen. Luifel is droog, dus snel indraaien. Stoelen, krukjes en tafel in de garage. Hij heeft net alles binnen staan en dan begint het weer stevig te regenen. Gelukkig net op tijd. Maar na de bui komt ook de zon weer terug. Lekker hoor. Danny doet nog wat huishoudelijke taken en de camper ziet er weer opgeruimd en netjes uit.

Nu plannen maken voor morgen. Weer een lange rit voor de boeg. Op naar Pamplona. 370 kilometer.  Waarom Pamplona? Daar zullen we morgen meer over vertellen.

Ook vanavond weer lekker gegeten in het restaurant. Het is tenslotte vakantie, dus moet je jezelf regelmatig kietelen en het jezelf niet al te moeilijk maken met koken en dat soort dingen. En als de keuken een pluim verdient dan is het hier wel!

Voor het eerst sinds 2012 (rondreis Zweden en Denemarken), gooien we de verwarming weer even aan de gang. Even de kou uit de camper jagen. Voor het slapen gaan gaat uiteraard de kachel wel weer uit. Geen enkel risico nemen. Het voelt inmiddels aangenaam aan. Kunnen we in ieder geval lekker opgewarmd straks het bed opzoeken.

1. Tiny poel:
    29 september 2022
    Misschien een schrale troost wat het weer betreft het is hier een beetje van het zelfde wij hadden vandaag 16 graden en ook onze kachel ging even aan hopelijk morgen beter goede reis morgen
  2. Mylène:
    30 september 2022
    Tjonge jonge! wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt. Nu (waarschijnlijk) de laatste dagen in Spanje...of gaan jullie de Pyreneeën doorkruisen?
    In elk geval een heel mooie voortzetting gewenst.