Plannen maken, inkopen, die schöne blauwe Donau en toeval bestaat niet

20 augustus 2018 - Donaueschingen, Duitsland

maandag 20 augustus 2018

Nadat we gisteren eerst lekker hebben uitgeslapen en hebben ontbeten, blijven we lekker rond de camper hangen. De laatste spullen een vaste plek geven en dan plannen maken voor de komende dagen. Het weer is voortreffelijk en we genieten volop. Morgen eerst naar Metzingen en dan even verder kijken. Uiteindelijk valt het doel op Am Riedsee, vlak bij Dounau-eschingen. De rest van de dag vooral lekker niets doen en heel veel lezen. ’s Avonds gemakkelijk gedaan met het eten. Lekker laten serveren op het terras van het restaurant op de camping.

Het campingritme begint langzaam te ontstaan. Maandag niet al te vroeg wakker, maar ook weer niet te laat. Bakkie koffie, lekker ontbijten en de laatste dingen inpakken. Dakluiken dicht, kastjes op slot, zijramen vergrendeld. Op naar de Outlet in Metzingen. Slechts 15 kilometer verderop. We weten de winkels te vinden waar we wat inkopen willen doen. We zijn hier al meerdere keren eerder geweest en weten dus waar we moeten zijn. Grady slaagt in “haar” winkel, meer dan voldoende. Dan even een bak koffie. Ook gaat Danny op jacht naar één van zijn favoriete bladen. Helaas, uitverkocht. Later opnieuw proberen.

Daarna naar zijn favoriete kledingzaak. Maten zijn bekend, hij weet wat hij wil scoren. Dit keer, in tegenstelling tot eerdere jaren, geen aanslag op het vakantiebudget. Geld is gereserveerd. Drie spijkerbroeken, acht polo’s, en hij is weer klaar. Teruglopen naar de camperparkeerplaats en dan de wielen weer laten rollen richting Donau-eschingen.

Volgens de overlevering is hier de bron waar de mooie blauwe rivier begint. Ruim 100 kilometer voor de wielen. Via allerlei dorpjes en kleine steden bereiken we even na het middaguur het dorpje. De bron is al snel gevonden. Bij de bron staat een beeld van de zogenaamde “Mutter Baar” die de jonge Donau de weg wijst naar de Zwarte Zee. Het bijbehorende slot met tuinen, is helaas gesloten. Jammer dat we hier niet naar binnen kunnen. Maar ja, zo gaat dat soms tijdens vakanties. Gelukkig hebben we de cursus “omgaan met teleurstellingen” beide gevolgd. Nog even naar de VVV. Vragen om een camping in de buurt. We worden verwezen naar een camping een kleine 7 kilometer verderop. Die hadden we zelf ook al gevonden op het WWW. Maar we hadden gehoopt op een wat kleinere camping. Helaas, dat gaat niet lukken. Dus alweer profijt van de cursus.

De camping hebben we al snel gevonden. De mevrouw aan de receptie is uiterst vriendelijk en wijst er nog even heel fijntjes op dat er al een groep reizigers aanwezig is die een begeleidde reis van de ANWB volgt. Als we ons plekje vinden en de camper neerzetten, worden we direct aangesproken door de mannelijke helft van het captainsechtpaar. Of we een van de deelnemers zijn? Na een kort gesprekje blijkt het een gezelschap te zijn dat een reis volgt die ons voor een deel heeft geïnspireerd voor onze route naar Wenen. We kijken nog even rond, maar helaas maakt Martine van Os (al eerder genoemd in dit verhaal) geen deel uit van het gezelschap.

Grady stapt nog even op de fiets voor een paar plaatjes van de Riedsee. Naast het strandje zijn er een paar mooie plekjes vastgelegd met zwanen, futen en ganzen. Rondom het meer is het groen met veel kleur. Rondom fietsen zit er helaas niet in. Dan maar weer terug naar de camping.

Ook vandaag doen we het gemakkelijk met het eten. Halen snel wat bij de op de camping aanwezige Imbiss en daarna maken we plannen voor morgen. In ieder geval richting Bodensee. We zijn het er nog niet helemaal over eens. Morgen meer.

1. Henk Stoopendaal:
    21 augustus 2018
    Jullie zijn al weer helemaal op dreef. dingetje hier dingetje daar.
    Prima voor de saamhorigheid. Ga zo door.
  2. Yvonne:
    21 augustus 2018
    De kledingkast weer goed gevuld, volgens mij. Leuk hoor, geniet lekker verder.
  3. Mylène:
    22 augustus 2018
    Klinkt allemaal weer heerlijk relaxed 👌
    Heel veel plezier en een mooie vakantie gewenst!
    🌞📚🐟🍷🍺🏔