Na regen komt zonneschijn

8 juni 2012 - Middelfart, Denemarken

Toen we vanmorgen op het gemak opstonden, was het best nog wel redelijk weer. Pas rond acht uur begon het al weer te miezeren. Niet zo erg als gisteren, maar toch. Na een rustig ontbijt met koffie hebben we eerst gezorgd dat Trac Men weer in orde was. De wagen zelf was al reisklaar. Alles was ingepakt en alle luiken, ramen en kasten waren goed afgesloten. Eerst moesten we de schoonwatertank vullen en de vuilwatertank legen. Duurt toch wel even om 150 liter water bij te vullen met een tuinslang. Ben je al snel bijna tien minuten mee bezig. Daarna nog even afrekenen en dan de route weer oppakken.

Gelukkig hebben we gisteren alles goed zitten voorbereiden en vinden we de route heel simpel. Wel dwars door de stad met zo´n grote bak, maar alles verloopt zonder problemen. De eerste 20 kilometer over de rijksweg en dan binnendoor. De miezerregen gaat over in een forse bui. Toch kunnen we lekker opschieten en gelukkig wordt het steeds lichter en helderder aan de horizon. We bereiken Viborg. Even tijd voor koffie. Deze keer halen we die bij de gele M. We weten inmiddels dat deze goed te drinken is en ze hebben er ook wel lekkere hapjes bij. Nee, geen vette hap ´s morgens om kwart voor elf, maar een lekkere kaneelkoek, een beetje vergelijkbaar met onze Zeeuwse bolussen. Ook nog even gebruik maken van het toilet, zijn net schoongemaakt, dus je kan met een gerust hart gebruik maken van de voorzieningen.

Verder via de doorgaande weg, nummer 13, naar Silkeborg. Daar staat een museum dat we graag willen bezoeken, zeg maar het gemeentelijk museum. Hier ligt ook een veenlijk, vergelijkbaar met dat wat we in Nederland hebben liggen, maar dan beter geconserveerd. Een parkeerplaats hebben we snel gevonden. Midden in het centrum. We parkeren heel ruim, de plekjes zijn niet al te groot. Heel Nederlands, nergens rekening mee houdend, nemen we wel vier plaatsen in beslag. Snel een bonnetje uit de betaalpaal halen. Vlak bij de parkeerplaats is het museum. Niet heel groot, maar de manier waarop zij alles tentoonstellen is heel erg goed. Je krijgt een goed beeld over de geschiedenis van de regio Jutland. Wanneer we teruglopen naar de auto, zet de regen nog een extra offensief in. Even doorlopen om ervoor te zorgen dat we niet al te nat worden. Instappen. Even kijken waar we ongeveer zijn in de stad en dan weer de auto aan de gang.

Dan begint de regen pas echt met bakken naar beneden te vallen. Met recht een wolkbreuk. Het regent zo stevig, dat het zelfs gewoon mistig wordt. Sneller rijden dan 80 kilometer per uur is gewoon niet mogelijk. Zal het nog droog worden vandaag. Een stuk verder, vlak bij Kolding wordt de lucht ineens blauw, er vallen gaten in de bewolking. De zon gaat schijnen en de wegen worden steeds droger. We hebben zin in een broodje en een bak koffie. We stoppen bij een benzine station met restaurant. Voor Grady hebben we nog broodjes aan boord en ik haal een broodje bij het restaurant. Ook neem ik koffie mee. Het broodje smaakt uitstekend, maar de koffie is waarschijnlijk gemaakt van slootwater, smaakt echt niet. Of komt het door de overheerlijke pittige saus die op het broodje zit? Ik weet het niet. Nog maar een paar kilometer te gaan. Een kleine 20 kilometer. Afslag 59. Middelfart. Nee, niet vertalen, zeker niet vanuit het Engels. Bijna drie weken zijn geleden zijn we hier voorbij gereden en hebben al lol gemaakt over de naam.

Wederom hebben we een prima camping opgezocht. Deze keer aan de uitlopers van de Kleine Belt. Je moet hier ook goed kunnen vissen. Nadat we ons plekje hebben gevonden, kunnen we eindelijk weer eens een keertje de luifel uitdraaien. Stoeltje naar buiten. Kaarten op tafel en snel de plannen voor morgen bekijken. We gaan proberen Bremen te passeren.

In de loop van de avond hebben we nog een kleine wandeling gemaakt door het bos achter de camping. Hier moeten volgens de verhalen volop herten en reeën te zien zijn. Na een behoorlijke wandeling zien we even verderop, ruim 100 meter, een ree lopen, wel buiten het aangewezen park, maar toch. Nu hopen dat het een rustige nacht wordt. Morgen, afhankelijk van het weer richting Bremen en daar een plekje zoeken.

1. Miranda:
    9 juni 2012
    Hoi doe ze in Bremen de groeten van ons.
  2. Henk en Lia:
    9 juni 2012
    Jutland-Bremen, niog een behootlijk eind.
    Ooit hebben Lia en ik met de handbalvereniging ok in de buurt gereisd.
    We waren inmiddels verloofd.
    Ook hier is het weer bar slecht.
    Veel zwarte wind. ik dacht dat er een heli boven Woerden vloog.
    Dat was dus vanmorgen vroeg. Nee hoor het was de wind.
    Tot vrijdag duys kalm aan.