Een regenachtige dag

15 september 2015 - Feriolo, Italië

Dinsdag 15 september 2015

Het heeft vannacht al weer behoorlijk geregend. We werden er zelfs wakker van, door het getik op het dak. Hebben we alle dakluiken nog even dichtgedaan. Beetje uitslapen, maar niet al te veel. De weersvoorspelling voor vandaag is niet al te positief. Gedurende de hele dag worden er buien verwacht. Wat gaan we doen vandaag? We wisselen even van gedachten en nemen eerst nog even een zelf gezette bak koffie. En ja, we zijn Hollanders, dus wat doe je op een regenachtige dag? Juist, regenjassen aan, fietsen van de drager afhalen en de pedalen laten draaien. Regenjassen aan en wegwezen. Zoals gisteren al beschreven is Feriolo een gehucht. We zoeken een dorpje verderop, Baveno, dat is ietsje groter. Een groot deel er naar toe kunnen we een gecombineerd voetpad/fietspad volgen, maar een deel gaat ook gewoon over de doorgaande weg.
Zonder kleerscheuren komen we aan in Baveno. Even rondneuzen en dan besluiten we de boot te nemen naar één van de eilandjes in het Lago Maggiore. Isola Bella hebben we uitgekozen. Dat moet het mooiste van de drie eilanden zijn. Na een kleine 20 minuten varen, komen we er aan. Op het moment van afmeren, valt er een ongelooflijke regenbui. Maar goed dat we onze regenjassen aanhebben. Het regent zo hard, dat we maar snel een overdekt terras opzoeken om droog een bak koffie te kunnen drinken.
Het eiland is maar klein, maar toch is er veel te zien. Na de koffie, en de regen, struinen we even door de steegjes en dan bezoeken we het paleis dat er staat. Het eiland is vernoemd naar de vrouw van Carlo III Borromeo, de eigenaar van de eilandjes vanaf de 16e eeuw. Hij bouwde het genoemde paleis in Lombardische Barokstijl. De kamers en zalen zijn voorzien van vele schilderijen en tapijten. In de bijbehorende slaapkamers staan schitterende hemelbedden waar in elk geval Napoleon Bonaparte heeft geslapen.
In de bijbehorende tuin zijn 10 verschillende terrassen en er staat een amfitheater in barokstijl met vele klassieke elementen. We kijken ons ogen uit en realiseren ons dat een paar maanden eerder hier een bloemenzee te zien was: rozen, hortensia’s en camelia’s.
In een restaurant beneden aan het water gebruiken we de lunch. Wanneer we even aan tafel zitten, komen er nog diverse landgenoten een tafeltje opzoeken. Ze praten over onderwerpen, waarover je in de vakantie niet wil spreken, wij in ieder geval niet. Aan de andere kant een tafeltje met (zeer veel) Oosterburen. Die presteren het om ruim 20 minuten te discussiëren over de pasta die ze zullen gaan eten. Gelukkig hebben wij daar geen last van. Gewoon uitkiezen wat je lekker vindt, of waar je trek in hebt, en dan bestellen en opeten.
Als we alles wel een beetje gezien hebben nemen we de boot terug naar Baveno. In dit dorp is verder niet veel te zien. Goed merkbaar is dat het seizoen zijn einde nadert en dat veel winkels (’s middags) al gesloten zijn. Ook de terrassen blijven leeg op een regendag als vandaag.
We zoeken de fietsen weer op. Vervolgens lekker heuvelop gefietst en onderweg nog even wat boodschappen gedaan. Gelukkig blijft het droog tijdens het fietsen. Terug op de camping, de regenjassen maar even te drogen gehangen. Fietsen weer terug op de fietsendrager en dan plannen maken voor de komende dagen.
Op de camping is het werkoverleg der zwanen net gestart. We hebben geen inzage gehad in de agenda, maar het ging er stevig aan toe. Wat wil met ten minste 16 deelnemers aan het overleg…….
Allereerst maar eens kijken waar de route morgen naar toe leidt. Grady is enige tijd zoet met veel speurwerk. In de regio waar we nu zijn, blijft het weer zeer wisselvallig, vooral veel kans op regen, en dat willen we niet. Na ruim een uur heeft ze iets gevonden waar de weersverwachtingen heel veel beter zijn. Maar waar? Dat is voor de man achter het stuur nog een grote verrassing. We gaan het morgen zien. Hopelijk is het geen honderden kilometers verderop, want dan moeten we wel heel vroeg van start.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henk Stoopendaal:
    16 september 2015
    Regen kan een behoorlijk negatief effect hebben. Maar jullie kunnen er goed mee omgaan. zo lijkt het tenminste. En dat is maar goed ook. Ik herinner me een bui in Griekenland waarbij het licht op het terras uitviel en er kaarsjes werden geplaatst. Duurde een kwartier.
    Hebben jullie al een idee waar je nog naar toe gaat. Of blijft het Italië.
    Tot morgen.