Toerist in Kopenhagen

23 mei 2012 - Kopenhagen, Denemarken

woensdag 23 mei 2012

Deze keer eens niet uitslapen. We willen vroeg in de stad zijn. In ons schema, voor zover dat al bestaat, is maar één dag opgenomen voor de grootste stad van Denemarken. Dus op tijd de luiken open, bakje koffie zetten, tas klaarmaken en op naar het station. Bij de receptie van de camping kunnen we al een soort strippenkaart (ja, hier hebben ze ze nog wel). De kaart is al een keer gebruikt, maar wanneer we terugkomen en er zijn nog strippen over, kunnen we de kaart weer inleveren en krijgen we het niet gebruikte deel terugbetaald.

Met een klein kwartiertje staan we midden in het centrum. Even oriënteren waar we zijn, dan naar de VVV. Hier kopen we alvast een kaartje voor de Hop On, Hop Off. Je kent het misschien wel. Een bus die diverse plaatsen aandoet binnen de stad en waarbij je bij iedere halte kunt uit- en instappen. Onze eerste halte wordt het wereldbekende beeld in de haven: de kleine zeemeermin. De Kalverstraat in de uitverkoop is er niets bij. Wat een drukte. Tientallen bussen met (vooral) Aziatische toeristen lopen bijna over elkaar heen om foto’s te maken van het beeld. Zelf gaan ze er in steeds vreemdere houdingen bij staan. Het lijkt net een lachfilm, even gratis genieten dan maar. We zijn tenslotte ook echte Hollanders. Zolang het maar niets kost. Het kost Grady wel enige geduld en moeite om een toeristenvrije foto van het beeld te maken.

Vervolgens lopen we even naar de cruiseterminal. Jammer genoeg zien we geen grote stomers liggen. Later blijkt in de stad dat de M.S. Oudendam (HAL) er toch wel degelijk moet zijn. Nu is dit ook weer geen klein schip dat je gemakkelijk over het hoofd ziet. Zal dus wel ergens anders hebben gelegen. Na de kleine teleurstelling wandelen we terug naar de zeemeermin en stappen we op de boot. Deze boot maakt ook onderdeel uit van het HOHO-systeem. Vanaf het water bekijken we de haven en de stad. We varen zelfs door een deel van de stad dat door zijn grachten wordt vergeleken met Amsterdam. Na ongeveer 40 minuten genieten, en afkoelen, stappen we in de Nyhaven van boord. Je waant je minimaal aan de Riviera, heel veel mensen, schepen en terrassen en dat alles bij een temperatuur die de 30 graden aantikt. Wat is het toch weer afzien.

Even tussendoor: de dagelijkse vakantieopdracht, even denken aan de collega’s die lekker druk aan het werk zijn. Lekker joh. We lunchen lekker op een van de terrasjes en wandelen vervolgens een groot deel door het oude stadgedeelte terug richting centrum. Je kan hier overigens uitstekend winkelen, als je dat al zou willen. Zeker voor de dames, er zijn tientallen modewinkels en boetiekjes. We hadden het plan om het eveneens wereldberoemde Tivoli-park in te gaan. Maar in de vele achtbanen hebben we niet zo heel veel zin. In dit geval laten we het park dan ook maar rechts liggen en wandelen we richting een museum; Glyptotheek

Ze hebben er verschillende tentoonstellingen en wij kiezen die van de oudheid. Griekenland, Egypte, de Romeinen en zo. Hadden we deze vakantie verwacht geen griffioenen op de gevoelige plaat te kunnen vastleggen, hier scoren we er tientallen. Bijna niet te geloven. Nadat we alle griffioenen hebben vastgelegd, lopen we weer richting station. Eerst nog maar even wat drinken op een terras. Daarbij natuurlijk ook lekker mensen kijken. Wederom even gratis genieten en je soms verbazen. Glaasjes leeg, dan naar het station. Weer gebruik maken van de strippenkaart en dan zijn we snel weer vlak bij de camping. Nog even boodschappen doen, een paar kleine dingetjes die we gisteren vergeten waren, en dan het restant van de strippenkaart weer inleveren. We krijgen netjes het niet gebruikte deel terugbetaald. Prima service dus. Het is nog steeds warm, op de camping is het nog 32 graden. De schaduw dus maar even opzoeken.

Een glaasje en dan gaan we gelukkig weer koken. Lekker hoor, koken in dat warme hok. Trac Men is slechts 39 graden binnen, ondanks dat we alles hebben afgesloten zodat er absoluut geen zonlicht naar binnen kan. We maken het ons dus maar gemakkelijk. Even langs de gele M, op nog geen 300 meter van de camping. Morgen verkassen we weer. Naar Zweden, via Malmo naar Ystad, de stad van Kurt Wallander, de rechercheur uit de boeken en films van Henning Mankel. Kijken of het daar ook nog een beetje zomers weer wil zijn.

1. Miranda:
    24 mei 2012
    Blij dat jullie ook zulk mooi weer hebben,hier gaat het ook goed.ashley heeft vandaag met school 7 bekers weggehaald bij het schoolkorfbal toernooi.alle groepen 3/4,5/6 en 7/8 zijn 1e geworden en ook nog de meeste doelpunten bokaal meegenomen.

Gr. Miranda
  2. Sylvia:
    24 mei 2012
    Hoi vakantiegangers!

Leuk verhaal (warm daar) en prachtige foto's.
    Genieten jullie er maar nog lekker van.
    Bedankt nog voor mijn verjaardags felicitatie.

groetjes Sylvia