weer een zomerse dag

22 mei 2012 - Kopenhagen, Denemarken

Dinsdag 22 mei 2012

Weer een zomerse dag.

Echt uitslapen was er vanmorgen niet bij. Zoals gisteren al in de laatste regels geschreven willen we vanmorgen eerst slot Egeskov bezoeken.

Dus een beetje bijtijds ontbijten is wel op zijn plaats. Echt haasten hoeven we ook niet want het park rondom het slot gaat pas om 10.00 uur open, eerst nog even uitchecken op de camping, half uurtje rijden, dus vertrekken om kwart over negen is vroeg genoeg. Het loopt allemaal op rolletjes vanmorgen. Helaas, al weer buiten ontbijten. Afzien hoor. Dan inpakken en wegwezen. Even na half tien arriveren we bij het slot. Een mooi aangelegde parkeerplaats met voldoende ruimte. Wij denken dat we vroeg zijn, te vroeg dus. Maar velen zijn ons al voor. In de gidsen hadden we al gelezen dat het een populaire bestemming was en niets is minder waar. Er staan al diverse bussen en zeker 400 kinderen staan al te springen om naar binnen te gaan. Wat opvalt is dat de kinderen heel goed luisteren naar de docenten en begeleiders. Een vingerwijzing is vaak al genoeg.

Wanneer we eindelijk het park binnen kunnen, lopen we eerst naar een aantal musea. Eén met oude auto´s en één met oude motoren, brommers en fietsen en zelfs enkele zeer oude “caravans”. Eentje is niet veel groter dan een kippenhok en biedt plaats aan 4 personen (twee stapelbedden) en is gebruikt tot 2 jaar geleden.

Alle tentoongestelde voertuigen zijn in het privébezit van de eigenaren van het slot. Het merendeel is in een heel mooie staat gerenoveerd. Sommige items zijns bewust gelaten zoals ze zijn aangekocht, daaronder een Harley Davidson die 58 jaar verborgen heeft gestaan bij een oude heer in een schuur. We hebben een deel van de documentaire hierover gezien. Joris´ showroom zou hem hebben kunnen gemaakt. Genieten dus. Bert, ze hadden er ook een mooie Ducati wegracer(jaren 80) staan, kreeg hem alleen niet goed op de foto.

Naast de twee musea is er ook nog een bedrijfsmuseum van Falck, een van de grootste beveiliging en veiligheidsbedrijven in Europa. Een paar jaar geleden hebben ze het museum overgebracht naar deze locatie. Vele tientallen voertuigen, waarvan er een aantal in een nagemaakte kazerne staan. Ambulance, sleepwagens en diverse brandweervoertuigen. Kolfje naar mijn hand zal ik maar zeggen, al dat oude “rood”. Wat wel heel leuk was om te zien, één van de oudere voertuigen rukte bij een melding niet uit met zwaailicht en sirene, maar met een vlag.

Daarna nog wat tuinen en zo bekeken. Zag er allemaal echt verzorgd uit. Nog even een hapje eten en dan de Trac Men weer aan de gang gooien. Richting Kopenhagen. Eerst een stukje binnendoor over de provinciale weg en dan weer de rijksweg.

Dan steken we de Grote Belt over. Via een superlange en uiteindelijk ook hoge brug steken we over naar het volgende eiland. De bruggen zijn zo groot, en hoog, dat de ons bekende Zeelandbrug in combinatie met de Pont de Normandie hier echt niets bij voorstellen. Volgens mij 18 kilometer lang bij elkaar en maximaal 56 meter hoog (of daar omtrent). Naast een deel van de brug loopt ook de spoorlijn. Ongeveer halverwege gaat deze over in een tunnel. Dan tol betalen, DKR 350, creditcard werkt niet, “giropas” dan maar. Er komt hulp. Ook ING laat ons in de steek. En nee, geen saldotekort, er staat op beide rekeningen voldoende om dit bedrag te kunnen voldoen. Blijkt de pinautomaat kapot te zijn. Ligt dus gelukkig niet aan ons, dan maar contant betalen. Nog 70 kilometer te gaan. Het is helemaal niet druk, maar we hebben wel het slechtste stuk asfalt voor de wielen tot nu toe. Veel brede sporen en ook nog behoorlijk wat hobbels en gaten. Met de wind op de zijkant van Trac Men is het dus behoorlijk bijsturen en is van een ontspannen ritje niet echt sprake.

Met behulp van onze Miepie (navigatie) vinden we heel gemakkelijk onze camping voor de komende twee dagen. De camping is niet heel bijzonder maar wel behoorlijk groot. We krijgen uiteraard een plek toegewezen op het deel voor campers. Parkeerplaats, daarnaast 3 meter om te zitten en daar houdt het wel mee op. Komt ons eerlijk gezegd niet helemaal onbekend voor, maar de afgelopen dagen zijn we toch wel  heel erg verwend met de mooie groene en zeker grote plekken. Morgen Kopenhagen zien. Waarschijnlijk met de trein de stad in, fietsen is net even te ver. Straks weer een spelletje.

N.B. Jeroen: je had het goed, het spelletje is juist, heb gisteren weer even voor gestaan (had direct de kaarten ritueel moeten verbranden) maar sta nu weer achter. Ook jij moet inmiddels weten hoe dat het gaat met dit soort spelletjes met de dames.

1. Carla poel:
    23 mei 2012
    Die caravan heb je toch zeker wel gehuurd voor volgend jaar?
    Veel plezier in kopenhagen.
  2. Henk en Lia:
    25 mei 2012
    Hoe is het met je voet afgelopen. We hopen goed.
    Het is hier nu wel uit te houden. Een mooie droge warmte.
    In tegenstelling tot eerdere dagen. 30 graden en dan zo zwoel.
    Nu 24 graden en een frisse oostenwind.
    Geniet. Geniet.