Op verkenning

22 september 2022 - Alvor, Portugal

donderdag 22 september 2022

Gisterenavond begon de lucht toch weer behoorlijk dicht te trekken, dreigde er onweer en regen, en hebben we voor de zekerheid de stoelen en tafel maar weer opgeruimd in de “garage”. Zoals gisteren al geschreven hebben we best wel een aardige plek gevonden om de camper neer te zetten. Jammer genoeg is de plek erg smal en kunnen we de luifel amper opzetten. Vandaar dat we in combinatie van de dreiging van regen en onweer toch maar alles hebben opgeruimd.

Danny kan moeilijk in slaap komen (waardoor, vertel het maar) terwijl Grady al lekker ligt te knorren. Hij ziet het nog half vier worden. Uiteindelijk valt ook hij in slaap. Blijft vanmorgen wel wat langer liggen. Dus een laat ontbijt.

Het blijft toch altijd een mooi gezicht hoe andere kampeerders vertrekken en aankomen. Binnen nog geen twee uur vertrekken bijna alle eenheden vanaf het gedeelte waar we staan. Sommige verkassen naar een andere plek op het veld omdat ze meer ruimte willen hebben. Anderen zijn meerdere uren bezig met het afbreken en opruimen van hun plek voor vertrek. Nog even een Franse overbuurman geholpen met een klauwhamer. Hij kreeg zijn haringen van de tent niet los, en wilde deze uitgraven. Iets van juiste gereedschap bij je hebben. Danny kon het niet aanzien en leende even de klauwhamer uit. Buurman blij en de nodige tijd gewonnen.

Dan toch maar de fietsen van de drager en klaarmaken voor een tochtje. Even de navigatie instellen op de telefoon. Waar was ook alweer de trouwlokatie? Het blijkt op ongeveer drie kilometer van de camping te zijn. Met een klein beetje moeite (welke afslag moeten we nu echt nemen op de rotonde) vinden we het. Ziet er mooi uit. Morgen verder kijken. We wandelen nog lekker over de aangelegde “boardwolk” langs het strand. Drinken nog ergens een bakkie koffie en gaan weer terug naar de fietsen. Kijken of we de route terug kunnen vinden. Lukt in eerste instantie niet. Maar het valt niet tegen. We komen midden in het centrum uit. Besluiten om op een leuk terras de lunch te gebruiken. Smaakt prima.

Wat wederom opvalt dat bijna al het horecapersoneel prima Engels spreekt. Maakt het hier een stuk gemakkelijker. Ook de menukaart is in het Engels. Ja, ons Portugees is ook niet meer wat het geweest is. Wellicht komt het doordat hier heel veel Engelsen hun vakantie vieren. Dat is in ieder geval hetgeen we kunnen vaststellen. Na de lunch nog even naar de haven. Een paar steile straatjes, lopend en niet fietsend. Ziet er gezellig uit.

Opeens wordt Grady aangesproken door een Engelse “oudere” dame. Of het fietsen met een e-bike wel bevalt? Na een kort gesprekje zijn zij en haar man wel overtuigd en gaan zij zich verder oriënteren. Zegt ze. Lijkt hen ook wel wat, zo’n fiets met ondersteuning.

Onderweg ook nog wat vreemde verkeersborden gezien. Tsunami veilige plaats. Kun je je toch haast niet voorstellen dat hier dat zal kunnen plaatsvinden.

Onderweg toch nog weer even wat inkopen doen bij een supermarkt. Terug naar de camping. Lekker genieten van het mooie weer. Ook opent Grady haar kapsalon weer.  Bij bruiloften staat Grady er altijd netjes bij, maar morgen is Danny ook aanwezig. Dus even naar de elektrische kapper. Na een kleine tien minuten ziet hij er weer netjes uit. Morgen nog even scheren, dan kan hij weer prima op de foto, als het zover mocht komen.

Voor het avondeten kiezen we voor een maaltijd die nog in de vriezer ligt. Lekker, nasi. Een beetje improviseren voor de satésaus. Maar ook dat gaat wel lukken. En het is gelukt. We eten lekker de nasi op en Danny gaat na afloop lekker afwassen. Zoals gebruikelijk. Afwassen in het hok en bij de eigen bus afdrogen. Toch doen dat nog heel veel mensen niet. Danny’s ergernis. Even opruimen en dan lekker relaxen. Straks nog een spelletje en dan lekker slapen. Morgen een rustige start. Grady doet dan haar laatste voorbereidingen voor haar speech. We hoeven pas om half drie op de locatie te zijn. Dus morgen een rustige start.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tiny poel:
    22 september 2022
    Leuk het reisverslag weer te lezen, dus morgen is de grote dag veel plezier en een veilige rit
  2. Corine:
    22 september 2022
    Succes morgen en veel plezier.