Een warme dag en de ergernis van Danny

12 september 2016 - Alzingen, Luxemburg

maandag 12 september 2016

Uiteraard eerst lekker een beetje uitslapen en op het gemak starten vandaag. Helaas geen warme  broodjes van de bakker vandaag. Dus maar weer het standaard ontbijt voor tijdens de vakanties. Grady yoghurt met vruchten of noten en Danny honingrondjes met jus d’orange. Na nog een 2de bak koffie toch maar weer de Gazelles van de fietsendrager afgehaald. Volgens de mevrouw van de camping moet het goed te doen zijn om op de fiets naar de stad Luxemburg te rijden, redelijk vlak, zolang je de rivier (nou ja, rivier, beter gezegd het stroompje) maar volgt. Eigenlijk zijn we hartstikke gek. De weersvoorspelling geeft temperaturen aan van ver boven de 30 graden, en wij stappen op de oer Hollandse fiets, waar we nog steeds om worden uitgelachen. Geen elektrische ondersteuning. Zoals een overbuurman het op de camping noemde, jullie rijden met stoom uit de ellebogen. Trekken aan het stuur en naar boven rijden. Een mooie uitdrukking. De eerste 10 kilometer gaan prima, maar dan gaat de weg ineens stijl omhoog, richting het centrum van de stad. We proberen nog even de trappers rond te draaien, maar na een paar honderd meter moeten we de poging opgeven. De laatste honderden meters leggen we lopend met de fiets aan de hand af. Nog even de brug oversteken en dan zijn we in het centrum.

We vinden een uitstekende plek om de fietsen neer te zetten. In een parkeergarage is er een speciale hoek om de fietsen te stallen. Vlak bij deze stalling vinden we de winkel waar Danny destijds een paar beeldjes kon scoren. De winkel is er nog steeds, maar is nu helemaal gespecialiseerd in kranten en tijdschriften en verkoopt geen beeldjes meer. Helaas. De winkel wel gevonden, maar niet kunnen scoren. We slenteren lekker de stad door en met een beetje geluk weet Danny toch nog een beeldje binnen te hengelen. Ook denkt hij in deze winkel aan een andere traditie, elke zomervakantie iets aanschaffen voor de komende kerstboom. In het winkeltje hebben ze ook een uitgebreid  assortiment kerstboomversieringen en hij kiest er één uit. Na nog een beetje rondslenteren, zoeken we een terras op voor de lunch. Al snel gevonden. We hebben er heerlijk gegeten. Voldoende calorieën om de terugweg aan te kunnen vangen. We gaan er maar niet op in wat we gegeten hebben, maar we hebben er beide van genoten.

De terugweg gaat gelukkig erg gemakkelijk. Na iets meer dan een half uur bereiken we de camping weer. Al weer ruim 22 kilometer gefietst vandaag. We genieten nog lekker van de middagzon en nemen het er van. Nu plannen maken voor morgen. Waar gaan we  naar toe? Blijven we hier nog een extra dag of gaan we verder? We zijn er snel uit. Morgen naar Saarburg, Duitsland. Zijn we de afgelopen jaren ook al een aantal keer geweest en hebben het daar altijd naar onze zin gehad. Wel een lange reis te gaan morgen. Nee hoor, slechts 50 kilometer volgens de navigatie.

En dan nu de ergernis van Danny. Natuurlijk wordt er door (bijna) iedereen afgewassen na het avondeten. Zoals ook op deze camping is het aantal plaatsen waar kan worden afgewassen beperkt. Op deze camping 4 wasbakken. En dan komen er mensen met de afwas van wel mogelijk meerdere dagen. Althans, zo lijkt het. En dan gaan ze uitgebreid met man en vrouw eerst discussiëren wat de juiste volgorde van het afwassen en is, en vervolgens moet ook alles uitgebreid worden gepoetst en afgedroogd, terwijl je dat naar de mening van Danny ook bij je kampeerplek kan doen. Hij haat echt het wachten op een plekje bij het afwassen omdat andere kampeerders eerst willen afdrogen voordat ze teruggaan naar hun stek. Helaas zal hij hier toch echt aan moeten wennen, want in alle landen waar we de afgelopen 20 jaar geweest zijn is het beeld niet anders.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henk Stoopendaal:
    13 september 2016
    Ja hoe was het ook al weer: 's lands wijs 's lands eer. Maar wij Nederlanders kunnen daar makkelijk van afwijken.
    Overigens deze vakantie was er een van drie landen. Toe maar. Niet over opscheppen he. Het wordt hier vandaag 32 graden. Vraag me af hoe het met Kerst zal zijn.
    Jongens geniet nog van de laatste eindjes. Tabe.