Op weg naar een mooie camping, of toch niet.

26 september 2022 - Valhelhas, Portugal

maandag 26 september 2022

We staan al vroeg op, sterker nog, we hebben de wekker weer een keertje gezet. Daardoor zien we de zon boven de baai opkomen. Het plan is om al om acht uur te vertrekken. Zoals gisteren al geschreven willen we een forse rit maken. Ongeveer 360 kilometer en ook nog een beetje op tijd aankomen, zodat we het mooie stadje (volgens het WWW) in kunnen. Via een snelle omweg verlaten we Setubal. Op naar Lissabon. Na een klein uurtje de eerste koffiestop. Vlak voor de brug Ponte Vasco da Gama. Deze gaat over de Taag. Zo kunnen we weer een mooie brug aan ons lijstje toevoegen (Pont du Normandy, Milau, de brug over de Sont en nog enkele anderen).

Het is erg druk, zo rond Lissabon, op de maandagmorgen, maar wanneer we de stad eenmaal achter ons hebben gelaten wordt het rustiger. Nog een keer en stop voor koffie en plaspauze, dan nog een keer voor een broodje. Na 330 kilometer nemen we afslag dertig, nog dertig kilometer te gaan. We hadden nog iets verder door kunnen rijden over de rijksweg (volgens een andere routeplanner), maar dat doen we niet. We hopen nog even een supermarkt onderweg te zien, meer kans als we binnendoor rijden. Helaas niet gevonden, eigenlijk ook niet echt gezocht. We hoopten er eentje langs de route tegen te komen.

In de laatste 20 kilometer zien we steeds meer zwartgeblakerde flanken van de bergen om ons heen. Hier en daar ook afgebrande gebouwen. Hoe dichter we bij de camping komen, hoe zwarter de omgeving. Duidelijk, er zijn bosbranden geweest. Soms ruik je de brandlucht, zelfs in de camper. De gezochte camping, en omgeving, zagen er op de website zo mooi groen uit. In de omgeving waar we doorheen rijden is dat absoluut niet terug te vinden. Dit keer geen fiets- of wandeltochten in de omgeving. Sterker nog, in tegenstelling tot ons plan om twee dagen te blijven, hier in Valhelhas, passen we dat direct aan. Eén nachtje en dan weer verder trekken. Gelukkig is de camping zelf vrij gebleven van de brand, maar toch. Van de beheerder horen we dat de brand op 15 augustus was. Dat is nog maar heel kort gelden en dan snappen we ook beter. Het is hier echt heel spannend geweest met het vuur.

Danny kookt lekker vanuit met een beetje van knorr en het restant gaat de vriezer in. Straks nog even de foto’s uitzoeken en dan op tijd de bedjes opzoeken. Ook gaat morgen de wekker weer vroeg af. Dan maar hopen dat we wel een supermarkt tegenkomen om de voorraden weer een beetje aan te vullen. Op naar het noorden van Portugal en een stad vol historie.

1. Tiny poel:
    26 september 2022
    Jammer dat het voorgenomen plan niet door kan gaan, maar na een brand is het ook niet prettig in die omgeving, morgen hopelijk beter, slaap lekker en voor morgen een goede reis