Op naar Wenen

26 augustus 2018 - Klosterneuburg, Oostenrijk

zondag 26 augustus 2018

We zijn inmiddels tien dagen onderweg. En wat hebben we al veel gezien en gedaan. We genieten met volle teugen, zoals ze dat dan zeggen. Even voor negen uur is de buitenboel zo goed als het gaat, opgeruimd. Het regent nog steeds. Al meer dan zeventien uur aaneen. Dat het stevig heeft geregend de afgelopen uren blijkt wel uit hoe de camper er uit ziet. Tussen het vele kleine grind waarop we staan, ligt ook het nodige zand en modder. De spetters zitten tot zeker een halve meter hoog op de opbouw. Dit hebben we in al onze eerdere reizen nog niet meegemaakt. Juist omdat het nog steeds regent hopen we dat tijdens het rijden de meeste smurrie zal verdwijnen. Nog even de vuilwatertank legen en dan aan de gang. Geheel tegen onze gewoonte in, hebben we besloten vandaag de ruim driehonderd kilometer over de autobahn te rijden. Groot voordeel: er is bijna geen vrachtverkeer  op zondagen het weer nodigt ook niet echt uit om binnendoor te rijden. Ontbijten doen we vandaag niet op de camping, maar bij het eerste restaurant langs de autobahn dat we tegenkomen. Al na enkele kilometers dient eerste mogelijkheid zich aan. Goede bak koffie en een lekker kaasbroodje.

Snel weer de route oppakken. Nog steeds een beetje regen. De eerste 120 kilometer lopen lekker vlug onder de wielen door. Met een gemiddelde van ongeveer honderd kilometer per uur schiet het ook wel lekker op. Na ruim een uur nog een bak koffie. Nog even de route checken op de kaart en we gaan weer verder. Het weer knapt op. De temperatuur loopt omhoog. Bij vertrek nog maar acht graden, inmiddels negentien. Tussendoor nog even een beetje diesel innemen en dan de laatste kilometers naar de camping. Niet in Wenen zelf, maar een plaatsje ongeveer tien kilometer verderop. Klosterneuburg. Aan de Donau, die schöne blaue Donau. Nou, zo mooi schoon blauw is de Donau zeker niet. Waren we vorige week nog bij de bron van deze rivier in Donaueschingen waar het water mooi elders was, hier is de rivier ruim honderd meter breed en stroomt heel snel. Het water heeft een modderige kleur. Komt vast van alle regen van gisteren en vannacht. Hij / zij zal ooit wel meer mooi blauw worden.

We hebben een mooie plek gevonden op de camping. Het monster past er prima op en we hebben voldoende ruimte om de luifel uit te draaien. Natuurlijk zetten we die weer vast met de nodige scheerlijnen en haringen. Dit alles om er zeker van te zijn dat bij een beetje wind de luifel gewoon blijft staan. Ook een beetje aflopend opgezet. Als het alsnog gaat regenen (er zijn weer heel dreigende luchten) loopt het regenwater netjes af van de luifel.

Samen zoeken we naar de mogelijkheden op het WWW om de formule 1 race in België te kunnen volgen. Het wil jammer genoeg niet lukken. Na veel zoeken vinden we wel een site waar door middel van korte berichtjes de race wordt weergegeven. Danny volgt aandachtig terwijl Grady lekker buiten in de zon zit te lezen. Op een zeker moment weet Danny de chef van het restaurant van de camping te bewegen om de TV op het terras aan te zetten. Zo kan hij de laatste 15 rondjes nog live op TV kijken. Een mooie derde plek voor Max.

Even een beetje verfrissen en nog wat lezen. Dan op zoek naar wat te eten. Ook hier biedt het WWW weer de oplossing. Tien minuutjes lopen. Een Grieks restaurant. Laten we dat maar doen. Deze door (schoon)vader gesponsorde maaltijd smaakt heerlijk. Gelukkig daarna ook weer een stukje terugwandelen naar de camping. Even schrijven, spelletje en dan weer tussen de klamme lappen. Morgen Wenen maar eens gaan verkennen.

En ja, de trouwe volgers vragen zich natuurlijk af wat de diverse tussenstanden zijn. Een vast onderwerp in onze reisverslagen. Dus bij deze:
Boeken: Grady 7, Danny bijna 1.
Vissen: 0-0, nog geen gelegenheid gehad om een lijntje uit te gooien.
Kilometers: 1809
Fietskilometers: Grady ongeveer 10, Danny geen
Wandelen: toch zeker inmiddels rond de 25 kilometers
Griffioenen: 1
Brandweerbeeldjes: 1
En ja dan toch ook Skipbo: Grady 11 gewonnen – 64, Danny 8 -79, dus ruime voorsprong voor Grady. Maar ook dat is niets nieuws voor de trouwe volgers van onze reizen.

1. Frank:
    27 augustus 2018
    vol houden.
  2. Henk Stoopendaal:
    27 augustus 2018
    Ik vind het knap van jou om in een verhaal alle onderwerpen min of meer te behandelen. Je maakt feitelijk een echt sfeertje. Klasse en groeten van Pa.