Het zit er weer op

7 juni 2014 - Barendrecht, Nederland

Zaterdag 7 juni 2014

We zijn weer thuis, maar eerst even terug naar eerder deze week.

Woensdagmorgen was het weer nog wat aan de mindere kant. Toch willen we niet stil gaan zitten en de klok vooruit gaan zitten kijken. Eerst gaan we even naar de weekmarkt in het centrum van de stad. Je kunt merken dat het nog geen hoogseizoen is. Het aantal kramen valt wat tegen en hetgeen er wordt aangeboden ook. Of zal dat aan het weer hebben gelegen. Andere keren dat we hier waren, was het aanmerkelijk drukker. Nadat we weer terug zijn op de camping hebben we eerst familieberaad. Wat gaan we verder nog doen vandaag? We splitsen een keertje op. Carla wil het even wat rustig aan doen vanmiddag en Frank wil nog even terug naar Cherbourg. Grady en Danny gaan naar Carentan. Even wat festiviteiten rondom D-day bekijken. Op het terrein van de veemarkt is een groot legerkamp opgezet, maar dan wel in de stijl van 70 jaar geleden. Erg leuk om te zien wat de mensen er van hebben weten te maken. Alleen jammer dat door de vele regen van gisteren en vannacht het veld is omgetoverd tot een grote modderpoel. Daarna de auto ergens in de stad zien te parkeren. Nog even kijken bij een vliegshow en het droppen van parachutisten. Dat parkeren lukt met een beetje geluk prima. Even een wandeling van tien minuten. Onderweg snel nog even een broodje scoren. We zoeken een mooie plek met voldoende zicht op de locatie waar wordt gesprongen. Kunnen we misschien nog wat leuke plaatjes schieten. En dan begint het lange wachten. Er is eerst nog onduidelijkheid over het tijdstip dat er gesprongen gaat worden. De een zegt om één uur, de ander om twee uur. Uiteindelijk is het na half drie wanneer het eerste geronk van vliegtuigmotoren te horen is. Na goed zoeken in de lucht, zien we uiteindelijk negen toestellen richting Carentan vliegen. Nog een rondje en dan wachten op de springers. Daar hadden we lang op kunnen wachten, want er wordt vandaag dus niet gesprongen. Te veel wind. Deze mazzel hadden we vorig jaar ook al. Dan maar terug naar de camping. Nog even vissen voordat we gaan eten.  Na het eten zoekt Danny de waterkant nog een keer op. Deze keer houdt hij het na een uurtje al voor gezien, het is gewoon niet lekker aan de waterkant. Wel weer leuk gevangen (11 – 8, totaal 52 – 33).

Donderdagmorgen is het al weer lekker weer. Na het gebruikelijke ontbijt (verse broodjes, koffie) pakken we de rugzakken en cameratassen weer op. Vandaag naar Bonfleur. Morgen, de echte feestdag rondom D-day, is de enige rijksweg in dit gedeelte van Frankrijk (de A13/N13) volledig afgesloten voor alle hoogwaardigheidsbekleders. Het wordt dan lastig om je over wat grotere afstand te verplaatsen, tenzij je helemaal binnendoor rijdt.

Via een mooie route komen aan in Bonfleur. We rijden door naar de vuurtoren. Grady en Frank willen graag naar de top van de vuurtoren. Vorig jaar lukte dat niet vanwege verbouwingen. Na ruim een half uur komen zij uitgeput terug op de parkeerplaats. Nog even in de haven kijken. Misschien liggen er nog een paar bootjes hun vangst van de dag te lossen. We treffen het. Mooie krab, kreeft, super grote schollen en veel hondshaai. Dan weer in de auto en weer langs de kust. Richting Cherbourg en op het gemak terug naar de camping. Genieten van het lekkere weer. Uiteraard nog even vissen en dan lekker uit eten. Deze keer in een restaurant vlak bij de camping. Smaakt gelukkig weer erg lekker. Score vandaag 11 – 9 (63 – 42).

Vrijdag is de mooiste dag van de week. We kunnen zelfs weer lekker buiten ontbijten. Nog even een rondje door de omgeving (we hoeven de Rijksweg niet te gebruiken). Vaste plekjes. Frank wil nog even op “zijn” strand kijken. Op de terugweg nog even wat boodschappen doen. We moeten tenslotte nog wel eten vandaag. Een lekker vers stokbroodje voor de lunch en de benodigde ingrediënten voor het diner. Broodje smeren en langzaam de restanten beleg opmaken. En omdat het toch de laatste dag is, ook nog maar weer even een paar uurtjes de waterkant opzoeken. Vandaag heeft Grady meer geluk, ze weet er 12 binnen te halen en Danny slechts 8. Eindstand 71 – 54. Als het voer, aas en stokbrood op is, worden de hengels opgeruimd. Er moet nog worden gekookt. Dan beginnen de voorbereidingen voor de terugreis. Morgen weer 770 kilometer voor de wielen. Op tijd slapen.

Als we opstaan, regent het behoorlijk. Was ook wel voorspeld. Nu maar hopen dat het straks een beetje op wil drogen, rijdt toch een stuk lekkerder. Als we de auto’s inpakken, is het gelukkig droog. Dan nog even een bak koffie en een broodje. Caravans zijn leeg, opgeruimd en schoon gemaakt. Sleutels inleveren en dan op weg naar Barendrecht. Om precies negen uur rijden we van de camping af. De route die we moeten hebben, kennen we inmiddels wel. Dus geen navigatie, alleen voor de zekerheid de routekaart nog onder handbereik. De eerste 100 kilometer regent het nog steeds. Best vermoeiend met dat gezwiep voor je. Met een rustig tempo rijden we de eerste uurtjes weg. Na 320 kilometer stoppen we voor een bak koffie en een broodje. Even de benen strekken en dan weer aan de gang. Richting Calais, dan Duinkerken, Oostende, Brugge, Gent, Antwerpen en dan nog een uurtje naar Barendrecht. Net voor Brugge even tanken, anders komen we helemaal niet thuis.

Zonder problemen komen we even voor half zes aan in Barendrecht. Een beetje moe, maar wel voldaan. Nog even afscheid nemen van onze reisgenoten en dan nog ons eigen honk. De auto uitladen en beginnen met het opruimen van de rommel.

De vakantie voor dit jaar zit er helaas weer op. Drie weken onderweg, bijna 3800 kilometer weggereden. Heel veel gezien en prima naar ons zin gehad. In ieder geval een vakantie waar we weer met plezier op terug kunnen kijken. Gelukkig nog een lang weekend en dan komende week weer volledig aan de slag. Leuk dat jullie ons allemaal weer gevolgd, bedankt voor alle reacties en tot een volgende reis.

1. Marlous:
    8 juni 2014
    Blij dat jullie weer genoten! Zou zeggen...volgend jaar weer Normandië!
  2. Henk Stoopendaal:
    8 juni 2014
    Fijn dat jullie weer thuis zijn en zo hebben genoten van de reis.
    Wel thuis en dinsdag weer aan het werk. de zomer moet echt nog komen. Wel graag een beetje opbouwen va de temperatuur.
    Er waren niet veel reacties van onze kant maar de reden is denk ik wel duidelijk. Je dent dat je alle tijd hebt maar dat is een vergissing. Er is elke dag wat. Maar goed ik raak er een beetje aan gewend.
  3. Corrij Vonk:
    8 juni 2014
    Blij dat het een mooie reis was, jullie weer thuis zijn.
    Frank weer in zijn geliefde land is geweest.
  4. Ruud:
    8 juni 2014
    Het was weer erg leuk om jullie belevenissen allemaal te lezen, mede omdat het allemaal zo leuk geschreven is! Misschien hebben we in de toekomst weer meer contact! Voor nu de hartelijke groeten vanuit ubud (bali)
  5. Ruud: